In deze rubriek een greep uit de stortvloed aan berichten over artificial intelligence. Deze keer over ChatGPT Search, tips voor bezienswaardigheden onderweg en het visualiseren van webcontent.
ChatGPT Search, waarbij de zoekfunctie geïntegreerd in de chat-interface zit, staat in de startblokken. De langverwachte nieuwkomer is voorlopig alleen beschikbaar voor betalende abonnees. In de periode daarna verschijnt voor gebruikers de gratis versie.
Met genoemde nieuwe zoekfunctie kan de chatbot in realtime-informatie van internet halen. Dat doe je door een conversatie aan te gaan. Door vervolgvragen te stellen kan je dieper gaan. ChatGPT houdt rekening met de volledige context van je chat om antwoorden te verfijnen. Waar je voorheen naar een zoekmachine moest gaan, kan je nu ChatGPT het werk laten doen. De voordelen van een natuurlijke taalinterface worden gecombineerd met de waarde van up-to-date sportuitslagen, nieuws, beurskoersen en meer.
OpenAI heeft met meerdere grote buitenlandse nieuwsmedia en dataleveranciers deals afgesloten om zo actueel mogelijk te zijn. Bij de zoekresultaten zitten links naar de relevante bronnen zoals nieuwsartikelen en blogs. Onder het zoekresultaat zit een ‘bronnen’-knop. Als je daarop drukt, verschijnt er een balk met referenties. De gebruiker kan zo de juistheid van het antwoord controleren.
ChatGPT doorzoekt het web op basis van wat je vraagt. Het alternatief is ‘handmatig zoeken’ door op het web-zoekpictogram te klikken. Zoeken is beschikbaar op chatgpt.com of op de desktop- en mobiele apps.
De hamvraag is of ChatGPT-zoekopdrachten beter werken dan de klassieke Google-methode. De eerste reviews, veelal afkomstig van intensieve gebruikers met een voorliefde voor iets nieuws, vallen in het voordeel van OpenAI’s nieuwe aanpak uit. Maar dat hoeft allerminst te betekenen dat Google na ruim een kwart eeuw van de troon wordt gestoten. ‘Googelen’ is sterk ingeburgerd. Bovendien heeft de monopolist ook al de nodige ai-mogelijkheden aan zijn zoekmachine toegevoegd. En Google zal er zeker nog miljarden dollars tegen aan gooien om zich tegen ChatGPT Search te verdedigen. Maar als ChatGPT veel betere en meer actuele resultaten biedt en zijn meer natuurlijke conversatie-stijl het publiek aanspreekt, dan zal ook de seo-wereld op zijn kop staan.
Maps
Google Maps krijgt dankzij het gebruik van ai elke dag meer dan honderd miljoen updates. Recent zijn ook de mogelijkheden verbeterd om ideeën op te doen voor plaatsen om naartoe te gaan of dingen om te doen. De chatbot Gemini in Maps vormt een inspiratiebron. Als je een route en ‘tussenstops toevoegen’ selecteert, krijg je tips voor bezienswaardigheden onderweg. Ook het zoeken naar een restaurant gaat makkelijker. In plaats van een lange rij recensies te moeten lezen, gaat Gemini die reviews samenvatten. Ai bespaart je zo veel tijd. En stel dat je plotseling bezoek krijgt en je visite wil graag in de buurt naar een café met livemuziek, dan vertelt Maps waar je heen kunt gaan.
Gemini baseert zich op gegevens over 250 miljoen plaatsen over de hele wereld en inzichten van de Maps-community. Ook de navigatie is verbeterd. De update van Maps laat precies zien op welke rijstrook je moet rijden. Als je op de bestemming bent aangekomen, laat Maps parkeerplaatsen in de buurt zien. Na het parkeren krijg je de looproute van de auto naar de ingang van het gebouw te zien waar je moet zijn. Voorlopig introduceert Google deze verbeteringen alleen in Amerika op Android en iOS.
GraphicInfo
GraphicInfo is een krachtig platform dat gebruikers helpt webcontent om te zetten in visueel aantrekkelijke infographic-kaarten. Door een website- of bloglink te delen, gebruikt het platform ai om de content samen te vatten en een visueel aantrekkelijke infographic te genereren. Je kunt uit templates kiezen, die automatisch passen bij de samengevatte content. Dit werkt het snelste. Wil je iets bijzonders, dan is er ook nog een creatieve modus. Die biedt meer flexibiliteit voor gebruikers die unieke visuele elementen willen.