COLUMN – En u dacht dat Xiaomi een fabrikant is van goedkope smartphones? Think again. Het Chinese bedrijf presenteerde deze week zijn nieuwste luxe elektrische auto: de SU7 Ultra. En dat is niet de enige Chinese smartphonemaker die in auto’s gaat.
De aankondiging van de SU7 Ultra van Xiaomi bleef in onze contreien onder de radar. De voorbije dagen werd het nieuws namelijk beheerst door de sluitingen van de autofabrieken van Volkswagen in Duitsland en de Belgische Audi-fabriek in Vorst. En natuurlijk ook door de verhoogde importtaksen op buitenlandse (lees: Chinese) wagens.
De inzet van Xiaomi is niet mis. Met een prijs van ongeveer 108.000 euro positioneert de SU7 Ultra zich direct naast gevestigde merken zoals Tesla en Porsche. Met dit model, een snellere variant van de populaire SU7, timmert Xiaomi helemaal op de weg van elektrische voertuigen.
Apple
Xiaomi’s stappen in het luxesegment vormt een breuk met de traditionele, prijsgerichte aanpak van het bedrijf. Met de SU7 Ultra en de recent gelanceerde Xiaomi 15-smartphones zet Xiaomi druk op zowel de elektrische voertuig- als smartphonemarkt. Dit wijst op een strategische uitbreiding die zowel Tesla, Apple als Huawei op scherp moet zetten.
En Huawei dan? Deze andere Chinese gigant op het gebied van mobiele telefonie heeft zich ook op de Chinese automarkt begeven met zijn merk Aito. Dit merk blijkt de succesvolste ev-startup van China te zijn. Daar waar Apple en Google hun plannen rond de bouw van wagens in de koelkast hebben gestopt, loopt het in China dus anders. De Chinese smartphone wordt een auto, en intussen zelfs een luxeauto.