Het Belgische Uman uit Gent haalt 1,9 miljoen euro op voor zijn ai-gedreven softwareplatform voor verkoopteams in de zakelijke markt. De financieringsronde wordt geleid door Holland Capital, in combinatie met bestaande investeerders imec en Seeder Fund. Met de investering wil de Gentse startup het buitenland veroveren.
Commerciële teams in B2B bedrijven die een breed en complex aanbod aan producten en diensten hebben, staan voor uitdagende tijden. Klanten hebben hoge verwachtingen, salesafdelingen moeten werken met krimpende budgetten én ze hebben het moeilijk om dat complexe portfolio eigen te maken, waardoor kansen verloren gaan.
Dat inspireerde oprichters Charles Boutens (ceo) en Sven Degroote (cto) om de sales ai-agent Uman te bouwen. Uman biedt, dankzij smart data governance en generative ai, relevante salescontent en inzichten aan op het juiste moment. Daardoor kunnen salesteams met gepersonaliseerde pitches en offertes naar de klant stappen, zonder zelf al het handmatige werk te moeten doen. Dat resulteert in hogere conversieratio’s, verhoogde efficiëntie en meer cross-sell kansen.
Uman mag al bedrijven als Proximus, msg global en DPG Media tot zijn klantenkring rekenen. Met de investering wil Uman inzetten op haar verdere groei. Naast België heeft het ook al klanten in Nederland en Duitsland. De focus ligt momenteel op Europa, maar uiteindelijk wil het ook de stap naar de Verenigde Staten maken.
De investering van Holland Capital in Uman betekent een boost in de groei en productontwikkeling van de startup. Met het geld zal het team verder worden uitgebreid, wordt het platform doorontwikkeld en wordt de sales ai-agent verder internationaal uitgerold.