START IT – Tech-startup First Response ontwikkelt digitale toepassingen in minder dan 24 uur. Die snelheid kunnen ze naar eigen zeggen garanderen dankzij de combinatie van no code en ai. ‘Gedaan dus met maandenlang wachten op belangrijke it-oplossingen’, klinkt het. Maar hoe gaat dat concreet? We vroegen het aan de oprichters.
Na een aantal projecten, onder andere voor Lantis, is het Belgische First Response, opgericht midden 2023, klaar om zijn diensten op te schalen. ‘De coronapandemie toonde aan hoe belangrijk snelheid is, en lag ook aan de basis van ons concept’, aldus Pieter Moeremans, medeoprichter en ceo van First Response. Hij verwijst naar de digitale organisatie van vrijwilligershulp na een overstroming of naar een zware cyberaanval waarbij diensten snel weer online moeten. ‘Maar ook innovatieteams die snel een product moeten bouwen, valideren en aanpassen, zijn bij ons aan het juiste adres.’
Bij First Response richten ze zich in eerste instantie op noodsituaties. ‘Een bedrijf krijgt vandaag te maken met gemiddeld 0,86 crisissen per jaar’, berekende Olivier Coolen, eveneens medeoprichter van First Response. ‘Afhankelijk van die nood bieden we oplossingen in drie snelheden aan, waaronder een go-live op minder dan een dag tijd.’
Een platform, geen klassiek dienstenbedrijf
First Response is geen (klassiek) softwaredienstenbedrijf. Het biedt een platform aan waarlangs je jouw software kan laten ontwikkelen binnen bestaande low/no code frameworks. ‘Concreet selecteren onze klanten eerst hoe snel ze hun applicatie willen ontwikkeld zien. Hiervoor hebben we drie snelheden gedefinieerd. Dat gaat van ‘skip’, van start naar lancering op minder dan 24 uur, waarbij een eerste versie in sommige gevallen al op enkele uren kan worden opgeleverd’, aldus Pieter Moeremans. Een andere snelheidsformule is ‘fastforward’, voor projecten die op enkele dagen tot twee weken moeten opgeleverd worden. En er is ook ‘play’, een formule voor ’tragere’ projecten, typisch met een doorlooptijd tot twee maanden.
Na selectie van de snelheid, kunnen klanten enkele basisgegevens ingeven om de scope van het project te bepalen. ‘Samen met onze projectmanager en met de hulp van ai, wordt de scope afgelijnd. Tegelijkertijd wordt binnen het platform gekeken naar de profielen die nodig zijn voor het project en wordt het team samengesteld’, stelt hij. In het geval van de snelle skip-optie, staat alles klaar binnen het half uur. ‘Het volledige ontwikkelproces, het testen en projectmanagement gebeurt op een maximaal geautomatiseerde wijze via het platform van First Response.’
Kan dat in 24 uur? ‘Willen we de klant die 24-uurs garantie geven, dan zijn er een aantal zaken die we typisch ook op voorhand regelen. Denk aan het opzetten van een url, het koppelen van een single-sign-on, klaarzetten van stylesheets of het opzetten van standby-connecties naar relevante systemen voor het bedrijf.’
Welke doelgroep?
First Response is gestart vanuit een ambitie om overheden en organisaties beter en sneller te kunnen laten reageren. ‘Maar eigenlijk komen alle situaties ‘waarin het snel moet gaan’ in aanmerking. We zagen dat er bijvoorbeeld ook vaak binnen innovatieteams een nood is om snel proof of concepts of minimum viable products te bouwen en dat er vandaag ook niet altijd tijd is voor het klassieke development=proces’, stelt hij.
Ook klassieke bedrijven blijken van tel. ‘We merken bij grotere klanten dat dringende projecten met strakke deadlines vaak toch gedropt worden bij het eigen, reeds overbevraagde it-team. Ontwikkelaars worden dan geacht om alles te laten vallen en in een rotvaart code te produceren. Niet alleen is dat een recipe for disaster, het is ook heel oncomfortabel voor die ontwikkelaars zelf’, meent hij. ‘We zien dan ook dat onze klanten First Response inzetten als een ontzorging van en aanvulling op hun eigen it-team.’
Wat kan er niet?
Softwareprojecten kunnen best complex en divers zijn, en bepaalde features en complexiteit kan First Response (eigenlijk) niet aanbieden. ‘Qua features kunnen we bijna alles bouwen, maar zijn er uitzonderingen van wat mogelijk is op korte termijn. Zaken die we typisch niet kunnen faciliteren op 24 uur tijd of minder, zijn onder andere features waarbij er een nauwe interface tussen software en hardware bestaat.’
Ook de complexiteit en omvang is van tel. ‘We houden het voor de eerste 24 uur altijd beperkt tot een samenspel van tien tot vijftien features’, antwoordt hij. ‘Het is evident dat we op zo’n korte termijn geen volledig erp-pakket met dertig integraties en honderden datatypes kunnen gaan nabouwen. Wel zouden we bepaalde modules kunnen bouwen of bestaande erp-pakketten uitbreiden met enkele features die nodig zijn.’
Welke (onderliggende) technologie?
Onderliggend gebruikt First Response een aantal frameworks. Deze zijn evenwel niet open source. ‘Maar als je de total cost of ownership bekijkt, zijn deze opties doorgaans equivalent of zelfs een betere keuze dan klassieke open source frameworks. Als je alleen al naar maintenance cost kijkt, dan bespaar je op jaarbasis doorgaans al meer uit dan wat eventuele licenties of hosting kosten’, luidt het antwoord.
De meest gebruikte technologie binnen First Response is Bubble.io. ‘Een no code framework waarmee we zowel multi platform als ‘fullstack’ kunnen bouwen. Dit framework laat ook toe om ook onze klanten, ook niet-technische profielen, een deel van de sleutels in eigen handen te geven.’
Daarnaast zijn er ook een aantal andere tools en frameworks, zoals Make, Power Apps en Retool. ‘Maar deze zijn doorgaans iets gerichter en eerder voor specifieke cases.’
Momenteel bestaat het kernteam van First Response uit drie mensen. ‘En we hebben daarnaast een klein team van een 15-tal specialisten die flexibel ingezet kunnen worden bij de meest dringende projecten.’