COLUMN – Het zijn twee Belgische it-giganten met een vergelijkbare omzet een personeelsaantallen. Maar de twee bedrijven lijken totaal niet op elkaar, integendeel. Zoek de zeven verschillen tussen De Cronos Groep en Cegeka.
Want hoewel De Cronos Groep en Cegeka (beide goed voor ruim 1 miljard omzet en meer dan zevenduizend medewerkers) allebei hun wortels in België hebben, is hun strategie, focus en managementstijlen opmerkelijk anders. We overlopen, op basis van onze eigen bevindingen, de grootste verschillen.
1. Managementstijl prominent versus afhoudend
Laat ik met de top beginnen. Op basis van eigen ervaring. Cegeka is als organisatie redelijk toegankelijk voor pers en publiek. Met een communicatieverantwoordelijke die ons af en mailt en een ceo (Stijn Bijnens) die interviews geeft en onlangs de prijs voor IT Person of the Year in ontvangst kwam nemen. Ook de Cegeka-oprichter stond al op het podium van Computable.
Bij Cronos is dat anders. Oprichter en ceo Jef De Wit geeft in principe geen interviews. En er zijn al helemaal geen foto’s van de man. Zelf enig aandringen van onze kant hielp niet. De woordvoerders van het bedrijf zijn behulpzaam en vriendelijk, maar niet bepaald proactief. Toch zeker niet zoals bij andere organisaties waar ik over schrijf. Toen we met Computable een lifetime achievement award gaven aan de twee Cronos-oprichters kwam enkel Dirk Deroost naar onze award show. Maar toegegeven: hij was er wel.
2. Diversiteit versus focus
De bescheidenheid aan de top van Cronos zorgt ook voor de boutade dat het ‘het grootste it-bedrijf is dat… niemand kent’. Dat komt eerlijk gezegd ook omdat de Cronos-dochters vaak met de aandacht gaan lopen. De groep staat bekend om zijn gediversifieerde portfolio en heeft meer dan tweehonderd bedrijven in zijn conglomeraat. Die zijn actief in uiteenlopende domeinen zoals digital design, it-consultancy en softwareontwikkeling.
Cegeka daarentegen houdt vast aan een meer gefocuste strategie, met onder meer de nadruk op geïntegreerde it-outsourcing, cloudoplossingen en softwareontwikkeling voor sectoren als de gezondheidszorg en financiële dienstverlening. Enigszins anders dus, ook hier.
3. Ecosysteem versus end-to-end
Cronos Groep profileert zich als een ecosysteem van bedrijven die samenwerken om een breed scala aan diensten en oplossingen te bieden. Dit ecosysteemmodel biedt met name de mogelijkheid om oplossingen op maat te bieden door synergie tussen verschillende entiteiten.
Dat is anders bij Cegeka dat zich eerder positioneert als een end-to-end it-leverancier die complete en geïntegreerde oplossingen biedt, wat vooral aantrekkelijk is voor (middelgrote) bedrijven die op zoek zijn naar een enkele partner voor al hun it-behoeften. Cegeka duikt bij de Whitelane-studie bijvoorbeeld op in alle onderdelen van de outsourcingmarkt. Dat doet bijna niemand hen na.
4. Ondernemers- versus corporate structuur
De Cronos Groep mikt op een cultuur van ondernemerschap, waarin elke entiteit binnen de groep eerder autonoom opereert. Deze gedecentraliseerde aanpak moet innovatie en creativiteit stimuleren.
Cegeka daarentegen volgt een eerder gecentraliseerde aanpak met focus op efficiëntie en schaalbaarheid. Dat is misschien minder aantrekkelijk voor starters-ondernemers. Maar het zorgt wel voor consistentie en betrouwbaarheid, vooral in sectoren (zoals de financiële sector) waar compliance en continuïteit cruciaal zijn. Uitzondering organisatorisch hier is wel Citymesh dat intussen een zusteronderneming is, en geen dochter meer.
5. Internationale expansie versus Benelux
Cegeka heeft zijn groeistrategie sterk gericht op expansie binnen Europa en is actief in meer dan tien landen, waaronder Nederland, Duitsland, Italië, Oostenrijk en Roemenië. Recent nog een vestiging in Denemarken. Dit maakt Cegeka tot een echt Europese speler, en zelfs daarbuiten.
Cronos Groep daarentegen richt zich vooral op de Benelux-markt, waarbij hun internationale aanwezigheid beperkt is tot enkele nichemarkten. Het lijkt volgens mij ook wel een rem op hun groei te kunnen zijn.
6. Innovatiegedreven versus procesgedreven
Innovatie staat centraal in de strategie van Cronos Groep. Hun decentrale structuur moet een cultuur bevorderen waarin experimenteren en snel inspelen op technologische ontwikkelingen wordt aangemoedigd. Dit maakt hen vaak sterk in opkomende technologieën en nichemarkten.
Cegeka is ook innovatief, maar op een ander vlak. Denk maar met hun intrede in de mobiele en 5G-markt. Daar zijn of waren ze de (zakelijke) innovator in ons land. De steen in de kikkerpoel. Maar het bedrijf is traditioneel eerder procesgedreven, met een sterke focus op operationele excellentie en het verbeteren van bestaande diensten en producten.
7. Organische groei versus overnames
Dat is een cruciaal verschil. Waar Cronos Groep vooral organisch groeit door het opzetten van nieuwe bedrijven binnen hun ecosysteem, maakt Cegeka regelmatig gebruik van strategische overnames om hun dienstenaanbod te versterken en marktaandeel te vergroten. Dat gaat ver. Met de overname van de beursgenoteerde sectorgenoot CTG sloeg Cegeka onlangs zelfs een grote slag in de VS. Ook daar verschillen beide dus.
‘Je kunt tegelijk succesvol én compleet verschillend zijn’
Kortom, ‘verschil moet er zijn’, luidt het spreekwoord. In het geval van deze twee it-giganten is dat meer dan toepasselijk. Al legt hen dat geen windeieren. Want je kunt tegelijk succesvol én compleet verschillend zijn.