In deze rubriek een greep uit de stortvloed aan berichten over artificial intelligentie (ai):
Salesforce eerste autonome ai-agent
Salesforce test momenteel een chatbot die dankzij artificiële intelligentie (ai) volledig autonoom werkt. Einstein Service Agent begrijpt allerlei bijzondere vragen van mensen die een probleem hebben. De chatbot onderneemt actie zonder vooraf geprogrammeerde scenario’s. De ai-agent analyseert de volledige context van het bericht van de klant. Zonder dat er een mens aan te pas komt, bepaalt de chatbot welke acties moeten volgen.
Omdat de software tekst, afbeeldingen, video en audio begrijpt, kunnen klanten bijvoorbeeld foto’s sturen wanneer hun probleem te moeilijk is om in woorden uit te leggen. De chatbot weet bijvoorbeeld raad met retourzendingen omdat hij zelfstandig allerlei gegevens kan verwerken, zoals productdetails, aankoopgeschiedenis, klantvoorkeuren, garantie en voorraadinformatie. De ai-agent kan de retourzending automatisch verwerken en van begin tot eind met de klant communiceren.
Onderzoek Capgemini
De adoptie van generatieve ai voltrekt zich in een hoog tempo, zo blijkt uit een rapport van Capgemini. Bijna een kwart van de bedrijven integreert nu dit soort ai in enkele van hun vestigingen of functies. In 2023 was dit nog maar 6 procent. De voorlopers op dit gebied plukken nu al de vruchten, aldus de it-dienstverlener die de gemiddelde verbetering in klantbetrokkenheid en tevredenheid becijfert op 6,7 procent. Dit percentage is de ‘winst’ in domeinen waar ai-technologie in het afgelopen jaar is getest of ingezet.
Slechts zelden geldt een verbod op het gebruik van publieke generatieve ai-tools op de werkplek. Bijna alle onderzochte organisaties (97 procent) staan toe dat werknemers generatieve ai op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die werknemers moeten volgen. Capgemini richtte dit onderzoek op organisaties met een jaarlijkse omzet van meer dan één miljard dollar in veertien landen.
Epurple combineert ai met RAG
Epurple (on line marketing) lanceert een nieuwe generatie ai-chatbots. Deze chatbots zijn te trainen op interne documentatie van klanten en customer support. Het bedrijf uit Vianen heeft een methode ontwikkeld om de frequentie van hallucinaties te verlagen. De ai komt aanzienlijk minder snel met onjuiste of verzonnen antwoorden, aldus Epurple.
Dit kan door slimme algoritmes te combineren met ‘retrieval-augmented generation, een geavanceerd systeem dat relevante informatie uit databases en documentatie ophaalt.