Het lukt Randstad maar niet om het tij te keren. Nadat de uitzendgroep het eerste kwartaal slecht was begonnen, is ook het tweede kwartaal er een om snel te vergeten. De omzet daalde wereldwijd met 7,5 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Vooral de vraag naar it’ers zit volkomen in het slop. In Noord-Amerika, waar Randstad 13 procent omzet moest inleveren, zijn de met veel fanfare aangekondigde ‘digital talent solutions’ tot nog toe allerminst een succes. De inkomsten op dit gebied daalden daar met 16 procent. Wereldwijd viel de vraag naar de digitale talenten van Randstad met 14 procent terug.
Het onderdeel vacaturebank Monster die banenzoekers verbindt met werkgevers, haalde 15 procent minder omzet. Onlangs kondigde Randstad een samenwerking met CareerBuilder aan om het banen-platform te versterken.
Negatieve marktomstandigheden
Ceo Sander van ‘t Noordende wijt de slechte resultaten aan negatieve marktomstandigheden. Randstad heeft hierop gereageerd door de commerciële activiteiten op te voeren en de indirecte kosten te verminderen. In Nederland lag de omzet 9 procent lager. Detacheerder Yacht, een in Nederland opererende dochteronderneming van Randstad, zal de kosten moeten verlagen. In België en Luxemburg was de omzet vlak. In Duitsland bedroeg de daling 16 procent. De groepswinst kwam in het tweede kwartaal van dit jaar op 1.198 miljoen euro uit, een daling van 1 procent.
Afgelopen mei kondigde Randstad de acquisitie aan van Torc, een met artificial intelligence (ai)-gedreven platform met ruim vijfentwintigduizend geregistreerde it’ers. Dit moet de dienstverlening bij Randstad Digital aanzienlijk verbeteren. Torc is vooral in de VS, Latijns Amerika en India actief. Randstad hoopt hiermee te profiteren van de grotere vraag naar mensen met kennis van ai, cloud, data en cx.