Odoo schuift op in kmo-markt
Het Gentse Dear digital neemt Mainframe Monkey, dat al jaren partner is van softwarebedrijf Odoo, over. Dear digital wil als scale-up naar eigen zeggen inspelen op de groei die Odoo doormaakt bij grotere organisaties. Hierdoor moet ook het ecosysteem van partners zich aanpassen.
Sinds de oprichting in 2020 groeide Dear digital uit tot een team van veertig medewerkers. Een traject dat de onderneming voornamelijk realiseerde door te focussen op twee platformen: Shopify en Odoo. Nu is het tijd voor de volgende stap met de overname van Mainframe Monkey. Door de technische kennis van Mainframe Monkey te integreren in de eigen brede organisatiestructuur, wil Dear digital zich profileren als zogenaamde go-to-partner voor het groeiende aantal grotere organisaties die op de Odoo-kar springen.
Het open-sourcesoftwarebedrijf Odoo werd als eerste Waalse unicorn midden vorig jaar nog gewaardeerd op bijna vier miljard euro. Om zijn groei verder te bestendigen, wil Dear digital dit jaar tien extra medewerkers aanwerven. Verder kijkt het naar nieuwe samenwerkingen met andere partners om versneld op te schalen.
Kmo-segment
Dear digital blijft inzetten op Shopify en Odoo. ‘Beide technologieën zijn vergelijkbaar in de zin dat ze vijf jaar geleden nog tools waren voor kleinere bedrijven, maar nu worden aanzien als marktleiders in het kmo-segment’, aldus Niels Desot, directeur en medeoprichter van Dear digital. ‘Zowel Shopify als Odoo maken een enorme evolutie door.’
Door de verschuivingen moet ook het ecosysteem en partnernetwerk zich aanpassen. ‘In tegenstelling tot de ecosystemen van bijvoorbeeld Salesforce, SAP en Adobe, blijven de grootste partners van Odoo, maar ook Shopify, relatief klein. Er ontstaat een kloof tussen de nieuwe, grotere corporate klanten en het partnerlandschap dat grotendeels bestaat uit kleine, zeer technische integratoren en freelancers die niet in staat zijn om de professionaliteit, stabiliteit en ondersteuning te bieden die deze organisaties nodig hebben’, stelt Niels Desot. ‘Odoo maant zijn partners daarom nadrukkelijk aan om te consolideren en professionaliseren.’