SAP is vastbesloten artificial intelligence (ai) nog geschikter te maken voor specifieke bedrijfstoepassingen dan met de huidige grote taalmodellen mogelijk is.
Op den duur lopen we tegen de grenzen aan van generatieve kunstmatige intelligentie (gen-ai), aldus Jesper Schleimann, hoofd business ai bij SAP. Tijdens de Europese editie van SAP Sapphire in Barcelona geeft hij een kijkje in de toekomst van ai bij erp-systemen. Met de uitgebreide taalmodellen zijn voor algemene doeleinden goed teksten en andere content te creëren. Schleimann: ‘Maar voor heel specifieke zaken is machine learning beter, vooral waar ingewikkelde berekeningen nodig zijn.’
Om die reden is SAP bezig om tabellarische functionaliteit, ofwel data die in een tabel met rijen en kolommen zitten, te combineren met grote taalmodellen. Door ook de kracht van machine learning te gebruiken, een zijtak van ai waarbij de computers niet expliciet worden geprogrammeerd, zijn specifieke bedrijfsvraagstukken beter op te lossen. Schleimann meldt dat deze vervolgstap op ai-gebied momenteel nog in de laboratoriumfase verkeert. ‘De resultaten zijn echter veelbelovend.’ Sap gaat geen eigen taalmodellen bouwen, maar werkt wel aan een verbeterde versie van zijn eigen ‘foundational model’ dat als basis kan dienen voor verschillende ai-applicaties.
Daarnaast zet SAP in op ‘ai-agents’, software-entiteiten die hun omgeving begrijpen en zelfstandig opereren. Schleimann vergelijkt gen-ai zoals Microsoft CoPilot als een gps in een auto. Dankzij een gps vind je gemakkelijker de weg en kom je ontspannen aan op een bestemming.
Zelfrijdend voertuig
De volgende fase is die van een zelfrijdend voertuig waarbij de chauffeur de handen los van het stuur kan houden. Ai-agents kunnen geheel autonoom taken uitvoeren. Ze ‘rijden’ beter dan mensen omdat ze niet vermoeid worden of afgeleid raken. Wel behoudt de chauffeur de mogelijkheid het stuurwiel te pakken en eventueel bij te sturen. Deze ai-agents gaan eerst taken doen als het versturen van facturen. Ook kunnen ze inconsistenties op dit gebied waarnemen. Als een klant tegen de verwachtingen niet heeft betaald, kunnen ze de administratie een seintje geven dat er mogelijk wat mis is gegaan.
Ook bij de inhuur van personeel kunnen deze ai-agents nuttige diensten bewijzen. Ai is straks in staat om vooral vervelende taken over te nemen. De mens wordt zeker niet overbodig, maar kan zich op het echte interessante werk richten.