Accenture is de BMW onder de outsourcers: degelijk, een tikkeltje prestigieus, en ook niet bepaald goedkoop. Alleen zit er de laatste tijd wat zand in de Accenture-machine. Met name in België laat de dienstverlener steken vallen.
Ik volg de markt van outsourcingdiensten in ons land al zowat twintig à 25 jaar. Ik heb de nodige overnames zien passeren. Ik heb Atos zien strugglen. En heb bijvoorbeeld het Getronics-debacle van nabij gevolgd. Accenture staat en stond daar mijlenver van af. Het was (en is) jarenlang het neusje van de zalm. Ik mocht ooit met eigen ogen in Bangalore hun global delivery model aanschouwen. Ook op recente trends als cloud en ai zet Accenture volop in. Zo opende het vorig jaar nog een ai-lab in Brussel.
Het is geen evidentie om als it-journalist een partij als Accenture het vuur na aan de schenen te leggen. Accenture heeft de hoogste merkwaarde van alle it-servicesbedrijven. Het bedrijf is in ons land sterk vertegenwoordigd met meer dan 1.300 lokale werknemers. Maar toch vind ik dat er wat aan de hand is. En wel hierom.
- De resultaten staan onder druk
Experts die het kunnen weten gaven al aan dat het vorig jaar een ‘annus horribilis’ was voor de outsourcingsector. Accenture deelde in die malaise en kondigde vorig jaar al aan om wereldwijd 19.000 banen te schrappen. Maar ook de recente kwartaalresultaten waren niet bepaald super. In EMEA ging de omzet er met twee procent op achteruit (in lokale munt). Voor het hele jaar (en de ganse groep) verwacht Accenture een groei van een à drie procent.
Na de bekendmaking van de resultaten namen de Accenture-aandelen een duik van dertien procent. Een klap waar ze overigens nog niet echt van zijn bekomen.
- De klantentevredenheid daalt
Ook dichter bij huis schort er een en ander. In het recente Belgische onderzoek van S-Square wordt Accenture, ook in de recente editie, steevast en terecht bij de marktleidersingedeeld in ons land.
Maar wie dieper in die cijfers graaft, merkt dat de tevredenheid van klanten maar gemiddeld is. Bovendien daalt die tevredenheid van Accenture voor hun applicatiediensten (hun vooraanstaand aanbod in ons land) licht ten opzichte van vorig jaar. En dat is maar bij een beperkt aantal leveranciers uit dat recente onderzoek van S-Square het geval.
- De klantentevredenheid daalt (bis)
Eén zwaluw maakt de lente niet. Maar toch. In de het tevredenheidsonderzoek van Whitelane Research, de grote concurrent van S-Square, gaat het de laatste jaren helemaal de verkeerde kant uit. Daar haalt Accenture (Belux) amper het gemiddelde. Het bedrijf zit in de tweede helft van de kolom en wie de Premier League een beetje volgt weet dat een club met ambitie daar liever niet zit. Zeker niet een topclub als Accenture, die bij outsourcingdeals klanten ook echt durft te challengen. Niet elke outsourcingpartij kan en durft dat.
Zes jaar geleden was Accenture volgens Whitelane in ons land nog de partij met de allerhoogste klantentevredenheid. Intussen zijn hun klanten minder tevreden geworden. Dat is een problematische evolutie. Accenture is namelijk niet de goedkoopste. Integendeel, het bedrijf heeft de reputatie om bij grote outsourcingcontracten soms significant duurder te zijn dan de meeste concurrenten.
- De prijszetting
Op zich is die hogere prijs geen probleem. Maar als je bijvoorbeeld twintig procent duurder bent, moet je wel twintig procent extra kunnen bieden. ‘Je kan moeilijk voor een Skoda betalen om uiteindelijk een Rolls Royce te verwachten’, zo vertelde de Whitelane-chief me een paar jaar geleden als hij het had over de neiging tot kostreductie van klanten bij outsourcingcontracten.
Bij Accenture lijkt het net de andere kant op te gaan. Je betaalt voor de BMW, maar krijg je die ook? De cijfers en die tweede kolom doen uitschijnen dat dit niet altijd het geval is. Accenture moet beter kunnen.