Vlaams mediaminister Benjamin Dalle heeft onlangs op een parlementaire vraag tijdens de mediacommissie OpenAI snel naar een antwoord gevraagd en het gewoon voorgelezen. ‘En het kwam nog heel geloofwaardig over’, vertelde hij tijdens het recente debat over ai in de media aan de Brusselse universiteit VUB. Tegelijk waarschuwde hij dat artificiële intelligentie nog te veel hallucineert. Bij het intikken van z’n eigen naam gaf ChatGPT aan dat hij van N-VA-signatuur was (en niet van CD&V).
Dat de mediaminister, die steeds benadrukt dat journalistiek hoogstaand moet zijn en zoveel mogelijk alle bronnen moet checken, zelf gebruik maakte van het zeker niet feilloze ChatGPT, verbaasde ook Isabel Albers, algemeen hoofdredacteur van De Tijd. Zij sprak er de minister op aan, die het voorval weglachte als een ‘gimmick’. Hij gebruikt ChatGPT regelmatig voor beleidsstrategie, maar laat het wel checken door medewerkers.
Drie zinnen, zeven fouten
Over de impact van ai op de media kwamen we weinig te weten, want ‘daarvoor is het nog te vroeg’. Evenmin sprak iemand zich uit over mogelijke jobs die zouden sneuvelen. Dat ChatGPT onbetrouwbaar is, illustreerde Karel Verhoeven, hoofdredacteur van De Standaard, die vertelde dat er een schokgolf door de redactie ging toen er een kort bericht gepubliceerd werd over iemand waarvan weinig geweten was en men te rade was gegaan bij ai: ‘In drie zinnen stonden er liefst zeven fouten.’
Dat uitgevers ook op zoek zullen gaan naar een efficiëntieslag met ai is logisch, stelde DPG-uitgever Christian Van Thillo. Dat auteursrechten een probleem zijn is ook duidelijk, maar volgens hem wordt dat euvel verholpen door de recente AI Act van de Europese Commissie.
Geloofwaardigheid op spel
Intussen hebben buitenlandse kranten zoals Le Monde wel reeds een samenwerkingsakkoord getekend met OpenAI. De vraag hoe journalisten nog het verschil kunnen maken bleef grotendeels open. Het checken van feiten en bronnen en daarmee opnieuw het vertrouwen winnen van de lezer is meer dan ooit belangrijk. De geloofwaardigheid van de media staat immers meer dan ooit op het spel.