De grote Belgische outsourcingklanten geven hun outsourcer gemiddeld een cijfer van 7,6. Over TCS, Hexaware, Cegeka, DXC en Cronos zijn ze in het algemeen het meest tevreden. Opmerkelijk: omgekeerd blijken outsourcers minder redenen te hebben om content te zijn met hun klanten.
Dat blijkt uit het outsourcersrapport van Whitelane Research. Het is een rondvraag bij de driehonderd grootste it-besteders in ons land. Daarvan geeft 36 procent aan om meer te gaan uitbesteden, 39 procent ziet wat dat betreft geen verandering. Vijftien procent wil dan weer minder van zijn it-budget spenderen aan externe partners.
In het onderzoek evalueren klanten zichzelf over hun outsourcing-capaciteiten. Ook leveranciers doen dat. Opvallend is dat hier een grote kloof is tussen outsourcer en klant. Zo vindt 58 procent van de outsourcers dat hun klanten moeten verbeteren in hun governance-vaardigheden rond transitie en change management. Terwijl twintig procent van de klanten dat van zichzelf vindt.
Een teken aan de wand. ‘Er is bij klanten een groot tekort aan governance-vaardigheden en het wordt alleen maar erger’, stelt Jef Loos van Whitelane Research vast. ‘Je zou kunnen zeggen dat klanten tevreden zijn over hun outsourcinggpartners, maar omgekeerd niet. Ze zijn er net steeds minder tevreden over.’
In het algemene overzicht van alle outsourcers en hun tevredenheidcijfers hieronder bevinden zich aanbieders rond diensten als applicatie, digitale transformatie, cloud & infrastructuur, workplace, netwerk & connectiviteit en security. Het gemiddeld percentage is 76 procent. Boven die 76 procent kan je spreken over een strong performers, zoals Whitelane Research ze omschrijft.
Algemene tevredenheid serviceproviders Belux
1. Computacenter (88%)
2. TCS (83%)
3. Hexaware (83%)
4. Kyndryl (82%)
5. Infosys (82%)
6. Cegeka (82%)
7. GTT (82%)
8. Deloitte (82%)
9. Orange Cyberdefense (81%)
10. Cronos (81%)
11. Telenet (80%)
12. Cognizant (80%)
13. PwC (80%)
14. Delaware (79%)
15. NRB (79%)
16. Inetum-RealDolmen (78%)
17. CGI (78%)
18. DXC Technology (77%)
19. Avanade (76%)
20. Sopra Steria (76%)
21. Proximus (76%)
22. Accenture (75%)
23. Eviden (74%)
24. Atos (74%)
25. NTT Data (74%)
26. HCLTech (73%)
27. Econocom (73%)
28. IBM (73%)
29. Capgemini (70%)
30. BT (70%)
31. Verizon (70%)
32. Wipro (69%)
33. Fujitsu (68%)
34. Orange (65%)
35. Tech Mahindra (60%)
Bron: Whitelane, 2024