Telenet lanceert vanaf 1 april een digitale totaaloplossing voor de installatie van laadpalen en het opladen van elektrische wagens. Dit aanbod komt vanuit Blossom, een aparte vennootschap binnen de Telenet-groep.
Blossom is en focust in eerste instantie op het installeren en activeren van slimme laadpalen voor werknemers van bedrijven. Later volgt ook een oplossing voor zelfstandigen en consumenten. Het nieuwe bedrijf gaat daarvoor onder andere in zee met Scoptvision, Optimile en Unit-T als partners. Blossom zal geleid worden door Dann Rogge als general manager en blijft voorlopig opereren vanuit het hoofdkantoor van Telenet in Mechelen.
In 2030 zullen er in België naar schatting 1.7 miljoen elektrische wagens rondrijden. Telenet haalt ook een studie van Deloitte aan die stelt dat 65 procent van het laden thuis zal gebeuren. ‘De huidige verwachting gaat uit van achthonderdduizend thuisinstallaties tegen het einde van het decennium’, klinkt het.
Open standaarden
Concreet komt Blossom met een totaaloplossing die de klantenervaring eenvoudiger moet maken. Klanten van Blossom kunnen hun laadsessies afstemmen op zonnestroom, maximaal piekverbruik en later ook dynamische tarieven. Blossom zet naar eigen zeggen in op een digitale klantenervaring, geoptimaliseerd voor zowel de fleetmanager als de werknemer.
Het bedrijf zet voor de laadoplossing in op open standaarden. Zo werkt de Blossom-oplossing met verschillende types hardware waardoor je volgens Telenet als eindgebruiker de keuze hebt tussen verschillende types thuisladers. Ook andere gezinsleden kunnen hun wagen opladen aan hetzelfde laadstation. En ook het energiemanagementsysteem is onafhankelijk van het type laadpaal.