Sinds november van vorig jaar houden Telenet en Proximus verdachte sms-berichten systematisch tegen. Proximus alleen al stopte zestien miljoen berichtjes van oplichters, bij Telenet ging het om twaalf miljoen, en dat telkens op zowat vijf maanden tijd. Intussen gaat de aandacht naar het afblokken van phishing-berichten.
De bedoeling van die valse sms-berichten (of ze nu zogezegd van een familielid of een zogenaamde koerierdienst zijn) is om je op een link te laten klikken en je gegevens op te vragen. Of botweg je vertrouwen wekken zodat je geld overmaakt. Maar net deze berichtjes, omschreven als smishing, worden sinds enkele maanden gedetecteerd en geblokkeerd.
Proximus en Telenet doen daarvoor beroep op een nieuw platform dat verdachte sms’jes kan detecteren dankzij op ai gebaseerde algoritmes en machine learning. Dit Stop Smishing-project is een samenwerking tussen het Centrum voor Cybersecurity België (CCB), het BIPT en de telecomoperatoren onder de verantwoordelijkheid van de minister van Telecommunicatie.
Het gaat intussen om vijf à zes miljoen per maand die worden tegengehouden.
Verdacht
Intussen wordt in een volgende stap gewerkt aan het tegenhouden van phishingberichten. ‘Phishing is mogelijks nog een groter probleem dan smishing’, klinkt het bij het CCB. Dagelijks sturen alerte burgers tot dertigduizend verdachte berichten door naar verdacht@safeonweb.be. ‘In 2023 ontvingen wij maar liefst tien miljoen van dergelijke berichten, die tot grote ergernis van de internetgebruiker blijven de ronde doen.’
Telecomoperatoren leggen zich intussen meer toe op het beveiligen van de e-mailaccounts van hun klanten. ‘Onder meer via artificiële intelligentie zullen verdachte e-mails in de toekomst gedetecteerd en geblokkeerd worden. Het project bevindt zich in de ontwikkelingsfase en een proeffase wordt binnenkort verwacht, maar de vooruitzichten zijn veelbelovend.’