Capgemini neemt van de Deens-Amerikaanse onderneming Unity een bedrijfsonderdeel over dat zich richt op de ontwikkeling van digitale tweelingen in 3d. De Franse it-dienstverlener wil met Unity’s Digital Twin Professional Services simulatie-oplossingen, mens-machine-interfaces en trainingen gaan leveren. Beide ondernemingen werken al samen op het gebied van de metaverse.
Het nieuw verworven onderdeel biedt werk aan 285 mensen en zal volledig opgaan in Capgemini. Daarmee wordt een van de grootste pools van Unity-ontwikkelaars gevormd die zich richt op enterprise-toepassingen. Volgens Capgemini zal de transactie de implementatie van realtime-3d-visualisatiesoftware voor de industriële toepassing van digital twins versnellen. De deal wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar afgerond.
Unity maakt een grafische engine die populariteit geniet in de wereld van videogames en bij de ontwikkeling van virtual- en augmented reality-ervaringen. Het is de concurrent van Epic, de uitgever van de Unreal Engine, een andere populaire grafische engine.
Onder leiding van de voormalige Red Hat-topman Jim Whitehurst is Unity bezig zich op zijn kernactiviteiten te concentreren. Door de minder goede gang van zaken in de game-industrie werd de onderneming gedwongen tot een serie reorganisaties.