Column | In zowat alle straten in Vlaanderen, parkings, plaveien of publieke domeinen schieten onhoorbaar een nieuw soort paddenstoelen op, op een laadpaal meer of minder wordt er niet gekeken. Wie nog geen elektrische wagen heeft moet ergens achteraan in de rij gaan drempelen. De vergroening van ons wagenpark is uiteraard geen slecht toekomstbeeld, maar laat ons ruimte laten voor enkele interessante it-initiatieven.
We halen er het oude spreekwoordenboek bij: ‘aan een boom zo vol geladen, mist men twee pruimpjes niet’. Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters liet er geen twijfel over bestaan. Tegen 2025, volgend jaar dus, moeten er in Vlaanderen minstens 30.000 publieke laadpalen beschikbaar zijn. Daarvoor werd twee jaar geleden een raamcontract uitgeschreven. Uitgesloten: it-bedrijven. Het moesten energieboeren zijn.
Karretje
Crescent, het vroegere Option, was kandidaat. Het uniek verkoopspunt was dat steden en gemeenten een dynamisch prijsbeleid zouden kunnen hanteren, met diverse tarieven tijdens het etmaal, goedkopere prijzen voor waar er niet te veel wagens zijn of zelfs voor bepaalde wijken. Nee dus, wie kreeg het contract? TotalEnergies en Engie, waarmee Vlaanderen alweer kruiwagens vol geld naar Frankrijk versluist. Dus niet naar het zuiden van het land, maar over de landgrens. En je betaalt dus overal een vast prijs voor het opladen van je karretje.
En dat opladen kost vijf tot acht keer meer op een publieke laadpaal dan thuis. Zo berekende de eCloud Company, een Belgisch initiatief dat opladen via het gewone stopcontact promoot, voor eigen gebruik maar ook met een aanbod voor andere weggebruikers. Die kunnen hun wagen aansluiten op je stopcontact voor je huis of op je oprit, als je dat al wil toelaten.
Overgesubsidieerde energieboeren
Met het Izibill-platform kost opladen een fluitje van een cent. Heikel punt is dat een uur opladen slechts tien kilometer oplevert, maar, zo zegt interim-ceo Bruno Segers, de meeste mensen rijden veel minder dan honderd kilometer per dag. En bovendien moeten we een gedragsverandering doorvoeren. Vandaag tanken we een wagen vol als hij zo goed als leeg is. Elektrisch laden doe je wanneer je wil. Benieuwd of het concept aanslaat, maar het is wel geweldig dat dergelijke initiatieven opduiken in een markt die nog teveel gedomineerd wordt door de overgesubsidieerde energieboeren.