Foodbag komt naar eigen zeggen met een Europese primeur. In samenwerking met de startup Sfinx Inside introduceert de Belgische maaltijdboxleverancier een pilootproject in Antwerpen om leveringen met slimme sloten te testen, waardoor klanten niet meer thuis hoeven te zijn om hun maaltijdbox te ontvangen.
Het is de knoop in e-commerce: wat te doen als je klant niet thuis is? In de VS is ‘in-home delivery’ al langer bekend. Amazon biedt zijn klanten de mogelijkheid aan om via zijn key-service bezorgers rechtstreeks toegang te geven tot voorbij hde un voordeur.
Foodbag, dat wekelijks 12.000 maaltijdboxen met lokale producten levert in heel België, kiest voor iets gelijkaardig. In samenwerking met Sfinx Inside, die de technologische koppeling verzorgt tussen het slimme slot en de software (Dropon) van Foodbag, wordt de maaltijdbox rechtstreeks achter de voordeur afgezet door de bezorger. Dat is te danken aan een unieke digitale sleutel die slechts eenmaal geldig is voor een bepaalde tijdsduur. De bezorgers krijgen een extra cursus om met deze technologie om te gaan.
Klantenkorting
De dienst is niet gratis, het slot moet worden betaald. Foodbag-klanten worden extra gestimuleerd deze dienst uit te proberen, door een korting van zestig procent op de aankoop van een Nuki.io-slot (winkelwaarde: 268 euro, via Foodbag: 99 euro). Hiermee upgraden klanten hun voordeur zonder te schroeven en deze vervolgens verbinden met de Sfinx Inside-software.
Klanten kunnen nu al kiezen tussen een levering aan huis, met een keuze uit drie levertijden, of een Collect&Go-afhaalpunt. Dit is in de toekomst uit te breiden naar pakjesautomaten. ‘Consumenten moeten op basis van hun agenda flexibel kunnen wisselen tussen verschillende manieren om hun box te ontvangen’, aldus Stéphane Ronse, oprichter van Foodbag. ‘Niet meer fysiek thuis moeten zijn, is hierbij de volgende stap.’