Voor de 21e keer alweer wordt op de dinsdag van de tweede week van februari Safer Internet Day gehouden. Vandaag dus. Initiatiefnemer van de dag is de Europese Commissie, en die koos als thema ‘Together for a better internet’.
Doel is om iedereen aan te moedigen om samen van internet een positieve en respectvolle plek te maken. Zo worden lesmateriaal en activiteiten aangeboden om de online-veiligheid en mediawijsheid van vooral kinderen en jongeren te bevorderen.
Veel aandacht is er dit jaar voor de rol van artificiële intelligentie (ai). Renske Galema, vicepresident Noord-Europa bij CyberArk, constateert dat de jonge generatie met ai als gegeven opgroeit. ‘Het is er simpelweg en het vormt een vast onderdeel van de digitale leefwereld. Met alle mogelijkheden ervan, maar ook de risico’s. Ai vergroot het aanvalsoppervlak, doordat er nieuwe ingangen ontstaan.’ Ze denkt aan chatbots die worden overgenomen en aan deepfakes die nauwelijks van echt zijn te onderscheiden. ‘Bovendien kunnen kwaadwillenden ai inzetten om zowel het rekenwerk als de uitvoering te laten doen.’ Er bestaat al slimme malware geschreven door ai. Galema: ‘Hoe houden we grip hierop? Hoe bescherm je je digitale identiteit? Hoe zorgen we ervoor dat wij, maar ook de aankomende werkende generatie, de voordelen kan benutten, kan innoveren en experimenteren, zonder te veel gevaar te lopen?’
Uitdagingen
Ook Maarten Werff, consultant cybersecurity bij Conscia, constateert dat generatieve ai nieuwe uitdagingen opwerpt nu aanvallers hiermee sneller grotere en complexere aanvallen kunnen uitvoeren. ‘Daarom is het belangrijk dat gebruikers op de hoogte zijn van de potentiële risico’s die er bestaan bij het gebruik van internet.’
Dr. Niklas Hellemann, psycholoog en ceo van SoSafe, meent dat het in tijden van geopolitieke crises, een toenemende polarisatie van de samenleving en de opkomst van ai, belangrijk is om te begrijpen dat cybercriminaliteit ook toeneemt. ‘Digitale weerbaarheid is belangrijker dan ooit. Dit komt vooral doordat wij mensen in deze instabiele tijden bijzonder vatbaar zijn voor emotionele manipulatie.’ Volgens Hellemann klikt bijvoorbeeld één op de drie mensen op schadelijke inhoud in phishing e-mails en deelt één op de twee van hen gevoelige informatie. ‘Verrassend genoeg zijn het vooral ‘digital natives’ die veel van hun tijd online doorbrengen, hier bijzonder vatbaar voor.’