De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) legt een boete op aan Black Tiger Belgium, een bedrijf dat gespecialiseerd is in big data en databeheer. Het gaat om een bedrag van 174.640 euro boete. In het Verenigd Koninkrijk kreeg Hello Fresh een boete voor het sturen van reclamemails.
In het Belgische geval van Black Tiger had GBA een klacht ontvangen over de data broker, een bedrijf dat later werd overgenomen en de naam Black Tiger Belgium kreeg. De klagers hadden bij Bisnode Belgium gebruikgemaakt van het recht op inzage, dat iedere persoon te allen tijde toelaat een organisatie te vragen om de data die zij over hem bewaart, in te kijken.
Op het moment dat de klachten werden ingediend, beheerde Bisnode Belgium een consumentendatabank en een ondernemingsdatabank voor onder meer het opzetten van marketingcampagnes. Die databanken werden aangevuld met persoonsgegevens uit verschillende externe bronnen, zoals de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Maar de wet verbiedt de herverspreiding van data van de KBO voor direct-marketingdoeleinden.
GBA wijst er ook op dat Bisnode persoonsgegevens niet alleen op onrechtstreekse wijze verzamelde, maar ook op grote schaal verwerkt gedurende een lange periode, te weten vijftien jaar. Die duur vindt de GBA niet gerechtvaardigd, zeker voor zogenaamde data quality-diensten, die alleen vereisen dat de meest actuele gegevens bewaard worden.
Hello Fresh
Het is uitzonderlijk dat bedrijven bij een boete ook bij naam worden vermeld, maar die twijfelachtige eer valt Black Tiger/Bisnode Belgium nu dus wel te beurt.
Al kregen in het buitenland ook enkele grote namen een privacy-boete in de bus. In het Verenigd Koninkrijk was dat het geval voor Hello Fresh. Over een periode van zeven maanden verstuurde deze maaltijdboxbezorger 79 miljoen spammails en een miljoen sms’jes zonder (correcte) toestemming. Ex-klanten kregen nog jarenlang marketingberichten van het bedrijf. Hello Fresh krijgt een boete van 140.000 pond, ongeveer 163.000 euro.