Als alles volgens plan verloopt, start de nieuwe telecomspeler Digi in België rond de zomer. De vraag bij de lancering is niet alleen wanneer, maar ook hoe en met welke aanpak. Een prijzenoorlog lijkt een voor de hand liggende strategie.
Digi is een joint venture van het Belgische Citymesh, de telecomdochter van de ict-dienstenverlener Cegeka, met een Roemeense telecompartij. Het is sinds de vorige eeuw de eerste vooraanstaande en nieuwe telecompartij in ons land.
Het samengaan van de twee bedrijven was de grote verassing van de spectrumverdeling in België 2022. Digi rijfde toen voldoende spectrum binnen om een nationaal mobiel netwerk uit te rollen.
In afwachting van dat netwerk kan de joint venture gedurende vijf jaar alvast gebruikmaken van het mobiele netwerk van Proximus, waar het vorig jaar een roamingakkoord mee sloot. Ook is het de bedoeling om vast internet en televisie aan te bieden, al is nog niet duidelijk hoe de operator dit effectief gaat organiseren. In dit kader hoort een aanbod via glasvezel tot de plannen.
Qua strategie kijkt Digi naar zijn doortocht in Spanje, waar het vijftien jaar geleden aanmeerde. Het bouwde daar met relatief succes zijn business uit. Vandaag is het daar de vijfde speler met ruim zes miljoen klanten. Ook in andere landen, zoals Italië, is het aanwezig.
Digi maakte in Spanje het verschil met scherpe prijzen, een aanpak die ze in België lijken te kopiëren. ‘Wat ik je met redelijke zekerheid kan zeggen, is dat Digi de goedkoopste speler op jullie markt zal worden met een naar kwaliteit competitief aanbod’, aldus een analist die in zakenkrant De Tijd aan het woord is.