De Vlaamse regering heeft er een digitaal platform bij, met de welklinkende naam ‘Flanders Technology & Innovation’. Opgepast, het staat los van de eerder aangekondigde tweejaarlijkse show langs de diverse centrumsteden. Zeven van onze grootste ondernemingen sluiten aan met een schamel bedrag, elk een half miljoen euro. Samen met de één miljoen euro van Vlaanderen (van ons dus), gaat het om 4,5 miljoen euro. Dat is zoveel als het budget van een kwart wielerploeg. Om wat te doen?
Minister-president Jan Jambon, die lange tijd bij IBM werkte, droomt er al jaren van om Vlaanderen technologisch op de kaart te zetten. ‘We moeten ons als regio in de Europese top drie plaatsen’, herhaalde hij al meermaals. Buiten Imec, met honderden miljoenen gesponsord door Vlaanderen (wij dus), is daar nog niet veel van te merken. Hij kon nu zeven bedrijven overtuigen voor een aalmoes van een half miljoen euro. Het gaat om de semi-overheidsbedrijven Proximus en Brussels Airport, de KBC bank, Telenet (destijds nog opgericht door de Vlaamse regering), de twee grootste integratoren Cronos en Cegeka (allebei forse leveranciers van Vlaanderen Digitaal) en het Centrum voor Ondersteuning en Digitale Innovatie, een investeringsclub van oude blanke mannen, geen enkele vrouw! Overigens staat bij geen enkele van de zeven bedrijven een vrouw aan de top, maar dit geheel terzijde.
De betrokken bedrijven zijn uiteraard geen dwergen, samen halen ze een omzet van ruim achttien miljard euro. Een half miljoen investeren is voor hen dan ook een peulschil. Waarom doen ze het dan wel? Fomo, fluisterde iemand in m’n oor, de ‘Fear of Missing Out’. Je kan maar beter in de buurt blijven als er op politiek niveau wat beslist wordt. In volle adoratie voor Sneeuwwitje… Onlangs las ik in mijn kwaliteitskrant of het in deze ‘woke’-tijden nog kan dat er over zeven dwergen wordt gesproken. Of we het dan niet beter over zeven reuzen moeten hebben…
Nog geen ceo
Het doel van het nieuwe platform is, hoe kan het ook anders, om Europese leider te worden in het ontwikkelen van technologische oplossingen voor maatschappelijke problemen. Met 4,5 miljoen euro? Daarbij wordt meermaals verwezen naar datakluizen. Maar wacht eens, hebben wij daarvoor in mei niet met veel trompetgeschal ‘athumi’ opgericht? Dat kreeg een budget mee van twintig miljoen euro, Europees relancegeld, maar toch, ruim vier keer meer dan FTI, niet de show, wel het nieuwe platform.
Athumi beloofde vijfduizend bedrijven te kunnen overtuigen tegen eind dit jaar. En wonderlijk, het heeft er al 5.300 in portfolio. Het grootste aantal komt van de notarissen en immokantoren die data delen op het vastgoedinformatieplatform. Nutsbedrijven zoals Elia, Fluvius en telco Proximus delen data over het aanleggen van pijpen en het open- en dichtgooien van voetpaden. Randstad was een van de pioniers met interimdata. En het vierde platform gaat over wegenwerken waar onder andere De Lijn bij betrokken is. Bon, cava qua.
En oja, zowel FTI, niet de show, wel het platform, als Athumi zijn nog op zoek naar een ceo. Bij Athumi is de formele zoektocht begin december afgesloten en wordt de aanstelling van de ceo nog voor de lente van volgend jaar verwacht. Bij FTI, het platform, is het nog onduidelijk wie de ceo zal worden en wanneer hij of zij, wie weet, voorgedragen wordt.
Zoals iemand me onlangs vertelde, eerst wordt de raad van bestuur samengesteld, vervolgens wordt bepaald welke vergoeding ze krijgen en pas dan wordt er over een ceo gesproken…