Eén week na cyberaanval heeft intercommunale Limburg.net de dienstverlening terug min of meer operationeel. Door de aanval waren ze genoodzaakt hun it-systemen tijdelijk uit te schakelen. Hun website was zowat een week onbereikbaar.
Even terug naar pen en papier. Dat was de aanpak van Limburg.net, de afvalintercommunale van Limburg en Diest, na de cyberaanval van een week geleden op hun diensten. Er kon namelijk enkel offline gewerkt worden, want digitaal aanmelden lukt niet meer. De parkwachters waren genoodzaakt om de bezoekers van een afvalpark manueel te registreren.
Momenteel start de intercommunale stap voor stap zijn it-systemen weer op. Een bezoek aan een Limburg.net-park verloopt intussen opnieuw geautomatiseerd. Ook de website, die ruim een week offline was gegaan, is opnieuw bereikbaar.
Sommige diensten zijn evenwel nog niet terug in orde. Zo lukt het bestellen van een ophaling grofvuil, asbest of snoeihout kan nog niet via de website Limburg.net. Ook een container-abonnement kan je er nog niet aanvragen.
Geen persoonlijke data
Limburg.net laat nog weten dat er geen persoonlijke gegevens van klanten gelekt zouden zijn. ‘Het onderzoek loopt nog. Maar gelukkig kunnen we melden dat er op heden op basis van de huidige informatie geen enkele aanwijzing is dat er gegevens van u, burger, zijn gelekt’, zo staat te lezen op Limburg.net.