Ruim de helft van de Belgische kmo’s is overtuigd van de meerwaarde van datagedreven werken. Want hoe inzichtelijker je cijfergegevens, hoe sterker je kan inspelen op de trends binnen je sector. Maar hoe zijn bedrijven binnen verschillende sectoren daar concreet mee bezig?
De resultaten komen uit de kmo-barometer van softwarebedrijf Exact, een onderzoek bij een duizendtal kleine- of middelgrote bedrijven waarvan de helft in België. ‘Datagedreven werken zit in de lift, maar het blijkt dat data bij een grote groep ondernemers nog een beperkte rol spelen’, licht Joep Hoeks, chief product officer bij Exact toe. ‘Nochtans is er wel een groeiend vertrouwen om in de toekomst vaker en gerichter aan de slag te gaan met data voor het nemen van de juiste beslissingen.’
Zoals eerder benoemd, gelooft meer dan de helft van de Belgische kmo’s dat data-analyses bijdragen tot betere bedrijfsbeslissingen en voor 14% is die data zelfs leidend als er zakelijke beslissingen moeten worden genomen.
Kijkend (zie kader) naar de verschillende sectoren zien we dat – misschien verrassend – vooral bouwbedrijven het voortouw nemen met het doorvoeren van datagedreven beslissingen. Maar ook boekhoudkantoren en bedrijven in zakelijke dienstverlening schakelen (al) vaak data in voor hun beslissingen.
Sector |
Data altijd leidend bij beslissingen |
Data soms leidend bij beslissingen |
Boekhoudkantoren |
4% |
33% |
Handelsbedrijven |
4% |
20% |
Productiebedrijven |
5% |
11% |
Zakelijke dienstverlening |
11% |
18% |
Bouwbedrijven |
21% |
12% |