Rond de eeuwwende toeterde ik dat papier zou verdwijnen tegen 2020, dat we met z’n allen digitaal zouden lezen. We staan vandaag aan de vooravond van 2024 en al een hele week draait de politiek rondjes voor het bussen van kranten en tijdschriften in steden maar ook in Nergenshuizen, plaatsen waar amper iemand woont.
Ik geef toe, ik lees nog elke dag een papieren krant, zolang er toch nog papier bedrukt wordt zal ik dat blijven doen, samen met zo’n half miljoen andere papyrusverslaafde abonnees. Overheidsbedrijf Bpost, die de bedeling verzorgt, kreeg daarvoor tot nu toe 155 miljoen euro per jaar van de overheid, van ons dus. Dat is ongeveer 300 euro per abonnee. Geen ‘kattepis’. Geen wonder dat sommige uitgeverijen zoveel overnames kunnen doen in het buitenland.
Mijn abonnement kost me 450 euro per jaar. Het ligt rond 7 uur in de bus en daar ben ik elke dag nog blij om. Het aantal lezers van de papieren krant gaat echter gestaag achteruit. Overigens is dat ook het geval in de losse verkoop. Uit een recente studie van het Centrum voor Informatie voor de Media bleek dat bijna 1 op de 5 ondervraagden minder kranten en tijdschriften koopt.
Krant
Ik heb ook een digitaal abonnement op De Tijd, nog altijd de beste krant in ons land. En dat lees ik nog steeds in de krantenversie. Hoelang dat behouden blijft is nog maar de vraag. En toch, als je de krantenversie leest, lees je veel meer, nieuws wat je nooit zou lezen indien je een gerichte op jouw maat versneden nieuwsaanbod zou lezen. Wat je algemene kennis verrijkt, zo bleek toen een grote zakenbank de papieren krant verguisde. Het algemeen niveau van het kaderpersoneel zakte.
Eens de subsidies voor de bedeling van de kranten opgeblazen worden, en zo ziet het er naar uit, komt er ongetwijfeld een digitale versnelling. De papieren krant zal duurder worden en nieuwmedia bussen in Nergenshuizen onbetaalbaar. Zal ik nog maar es een boude voorspelling doen. Tegen 2030 zijn er al lang geen papieren kranten meer.
Zo’n 10 jaar geleden ontwikkelde Ross Dawson de Newspaper Extinction Timeline. Per land voorspelt hij wanneer de papieren versie ‘insignificant’ zal zijn. Voor België is dat 2026, Nederland in 2027. Toen ik deze voorspelling 10 jaar geleden presenteerde aan de mediasector was er veel verontwaardiging: ‘internet is een hype’ zei een grote Vlaamse uitgever – die net een nieuwe drukpers gekocht had – toen nog. Ondertussen weten we beter. De timeline kan je hier bekijken: https://rossdawson.com/frameworks/newspaper-extinction-timeline/
Als “digital professional” vind ik de beleving om een papieren krant te lezen, net als een papieren boek, onnavolgbaar en I still love it. Noem het nostalgie, noem het ouderwets, noem het de geur/gevoel van papier maar het is nu eenmaal ook een beleving (“customer experience in marketing termen”). Ook om een boek te kopen en voelen in de boekhandel of om je krant uit de bus te halen en ook te voelen, te doorbladeren. Zeer gelijkaardig allemaal. Qua branding is het ook een fantastisch product. Wie weet er niet meer welke krant er altijd bij zijn (groot)ouders op tafel lag? En adverteerders worden er tegelijk ook enthousiast van gezien de hoge advertentie roi.
Tegelijkertijd heeft digitaal zeer zeker een belangrijke plaats en toekomst. Een combo is de toekomst.
Het model zal volgens inside specialisten eerder evolueren naar “weekend papier” en “in de week online”, rendabel en best of both worlds. Dus ook na 2030 lees ik digitaal én op papier. #believer
‘Nog altijd de beste krant in ons land’ is, mag ik hopen, niet het standpunt van de redactie.