PSA Breakbulk, in de Antwerpse haven, is de eerste terminal in België die gebruik maakt van biometrische gezichtscontrole voor externen. Wie het Project Cargo Ecoystem op de terminal wil betreden, moet eerst een gezichtsscan uitvoeren.
PSA Breakbulk is een van de grootste staal- en general cargo-behandelaars in de haven van Antwerpen. Hun maatregel kadert in de steeds strenger wordende isps-regelgeving en moet voor een verhoogde veiligheid zorgen. ‘Met de introductie van de biometrische gezichtsauthenticatie verhogen we het toezicht op onze terminal’, legt Dennis Verbeeck, general manager PSA Belgium Non-Container Division, uit.
Wordt een externe partij uitgenodigd door PSA Breakbulk op het Project Cargo Ecosystem (een speciaal gebied op de terminal waar grote, zware of complexe projectladingen worden behandeld), dan moeten ze zich eerst vooraf aanmelden door hun identificatiepapier te scannen en een selfie te nemen. Matchen die twee, dan wordt de vooraanmelding goedgekeurd door en wordt er een qrcode gegenereerd. Eens aangekomen op de terminal, moet de bezoeker die code laten scannen en wordt een gezichtsscan uitgevoerd. Als dat allemaal overeenkomt, wordt er toegang verleend.
Award
De cargobehandelaars maakt hiervoor gebruik van de biometrische toegangscontrole van NineID. Eerder dit jaar haalde het Belgische technologiebedrijf ook al vers kapitaal op. NineID ontving bovendien op Cybersec Europe de Tech Startup of the Year Award bij de Computable Awards.
Het project van PSA en NineID kadert in een betere beveiliging van de havens in ons land. De bedrijven Alfapass en NineID werden recent als eerste bedrijven erkend voor het verwerken van biometrische gegevens in de Belgische havens.