91 procent van de banken en verzekeraars zit in de cloud, blijkt uit onderzoek van Capgemini. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2020, toen slechts 37 procent van de financiële bedrijven met hun cloudtransformatie was begonnen. Maar zitten hun kernapplicaties intussen ook in de cloud?
Zeker nog niet helemaal. Het hoge percentage van 91 procent en de bijbehorende investeringen vertalen zich namelijk (nog) niet naar een effectieve cloudadoptie op schaal. Want meer dan de helft van de ondervraagde banken en verzekeraars heeft slechts een minimaal deel van hun kernapplicaties naar de cloud verplaatst.
Overtuigd van de mogelijkheden van cloud computing zijn banken en verzekeraars echter wel. Tegenwoordig is 89 procent van de leidinggevenden in de financiële dienstverlening van mening dat een cloudgebaseerd platform cruciaal is voor het leveren van de flexibiliteit, innovatie en productiviteit die nodig zijn om aan de toenemende eisen te voldoen.
Toch zijn de meeste financiële bedrijven nog steeds niet cloud-native. ‘Ze kiezen ze in plaats daarvan voor een ‘lift and shift’-aanpak die de volledige voordelen van de schaalbaarheid en flexibiliteit van cloud-gebaseerde systemen in de weg staat’, klinkt het in het rapport.
Investeren in ai
Het implementeren van cloud op schaal is, volgens de onderzoekers van Capgemini, cruciaal om de volledige waarde van ai-investeringen te benutten. Bijna twee op de drie financiële dienstverleners (62 procent) zijn begonnen met het gebruik van kunstmatige intelligentie (ai), met als doel om dit de komende twee jaar in de hele waardeketen toe te passen.
Uit het onderzoek blijkt dat tot nu toe veel van de cloudinvesteringen in dit kader zijn gedaan in moderne, ai-gebaseerde, klantgerichte applicaties. Er wordt minder geïnvesteerd in back-end kernverwerkingssystemen die input leveren aan consumentgerichte front-end applicaties, wat meer dan eens resulteert in een algehele slechte gebruikerservaring.