Telecombedrijf Edpnet wordt eigendom van Citymesh. Dat zijn Citymesh en marktleider Proximus overeengekomen. Laatstgenoemde reageert opgelucht op de deal.
Voor Citymesh, onderdeel van Cegeka, lijkt de overname alvast een opmerkelijke zet. Het is de eerste stap op de particuliere markt in de aanloop naar de lancering van de vierde nationale operator Digi. Edpnet gaat al enkele jaren mee in het (Belgische) telecomlandschap. Het werd eind vorige eeuw opgericht en was jarenlang het alternatief voor de klassieke drie telecompartijen: Proximus, Telenet en Orange Belgium. Maar zowat een jaar geleden raakte Edpnet in financiële problemen.
Uiteindelijk kreeg Proximus van de ondernemingsrechtbank van Dendermonde toestemming voor de volledige overname van Edpnet. Concurrenten, zoals dus Citymesh, moesten de handdoek in de ring gooien. Hiermee was de kous niet af. De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) begon een onderzoek naar mogelijk misbruik van de machtspositie van Proximus. In alle stilte vocht Citymesh de beslissing van de ondernemingsrechtbank van Dendermonde over de verkoop van Edpnet aan. Het stapte hiervoor naar het hof van beroep van Gent. Proximus koos de vlucht vooruit en onderhandelde over en koos uiteindelijk voor de overname van Edpnet door Citymesh.
Herschikking
Citymesh kan door de overname van Edpnet meteen een vlotte start nemen bij de uitbouw van de vierde operator. Het krijgt ongeveer 46.000 particuliere klanten voor vast internet van Edpnet en de 13.500 voor mobiele diensten in de schoot geworpen.
Het is een herschikking in het telecom- en internetlandschap. Want tot dusver biedt Citymesh louter diensten aan zakelijke klanten aan. Ook de zowat zestig werknemers van Edpnet kunnen worden ingeschakeld in de plannen van Digi Belgium, de naam van de vierde operator.
Ten slotte reageert ook Proximus opgelucht dat de zaak van de baan lijkt. ‘Proximus is tevreden met de beslissing van de BMA om de complexe lopende procedures af te sluiten’, klinkt het in een persbericht. ‘Dit laat toe een einde te maken aan de onzekerheid rond de toekomst van Edpnet en de continuïteit op lange termijn voor zijn klanten te garanderen.’