De Nederlandse Hanneke Faber start per 1 december 2023 als de nieuwe ceo van Logitech. Zij werkte eerder in hoge managementfuncties bij Unilever, Ahold Delhaize en Procter & Gamble. De Zwitserse soft- en hardwarefabrikant (van computer-randapparatuur) meldt dat na een uitgebreide internationale zoektocht Faber als beste uit de bus kwam om de ambities van Logitech vorm te geven.
Het bedrijf zet in op de innovatie en duurzame transformatie van zijn bedrijfsvoering en producten. Volgens Wendy Becker, voorzitter van de raad van bestuur van Logitech, beschikt de nieuwe ceo over ‘bewezen leiderschapservaring op wereldschaal’ om die ambities vorm te geven. ‘Ze heeft groei en transformatie gestimuleerd in miljardenbedrijven, innoveerde portfolio’s, versterkte in zowel volwassen als opkomende markten de band tussen leverancier en eindgebruiker én gaat voorop op het op het vlak van duurzaamheid’, somt Becker op.
De Nederlandse neemt de plek in van Guy Gecht die als de afgelopen maanden als interim-ceo Logitech leidde. Per 1 december pakt hij zijn taken op als lid van de raad van bestuur waar hij het comité voor technologie en innovatie aanstuurt.
Faber is ‘zeer vereerd’ om bij Logitech aan de slag te gaan. ‘Het is een geliefd wereldwijd merk dat staat voor gebruikersgericht ontwerp, engineering en innovatie.’ Ook de reputatie van Logitech op het gebied van duurzaamheid spreekt haar aan. Ze voorziet grote groeikansen voor het bedrijf nu opkomende technologieën de mogelijkheden voor hybride werken, videoconferenties, gaming en streaming vergroten. In een videoboodschap op haar LinkedIn-pagina zegt ze veel te willen leren in haar nieuwe rol en haar kennis en ervaring van bijvoorbeeld productintroducties in verschillende werelddelen, mee te nemen.
Schoonspringen
Met de overstap naar Logitech lijkt de zevenvoudig Nederlands kampioen schoonspringen (3-meterplank) voor buitenstaanders misschien een sprong in het diepe te maken, maar uit haar profiel blijkt dat ze ook in haar vorige leidinggevende posities veel met tech te maken had.
Voorafgaand aan haar zes jaar bij Unilever, waar ze eindverantwoordelijk was voor alle voedingsmerken, was ze chief commercial officer bij supermarktketen Ahold Delhaize. Daar bouwde ze de e-commerceactiviteiten van het bedrijf uit tot een grote internationale speler op dit terrein en stuurde ze de omnichannel-retailactiviteiten aan.
Voordat ze bij Ahold Delhaize kwam, bekleedde ze verschillende internationale leidinggevende functies bij Procter & Gamble, en had onder meer de merken Head & Shoulders en Pantene onder haar hoede. In die rol leidde ze ook de wereldwijde schoonheidscosmetica-business en laceerde ze het merk Max Factor in China.
Faber werd in 2021 door het tijdschrift Fortune genoemd als een van de meest invloedrijke internationale vrouwen in het bedrijfsleven. Ze is afgestudeerd aan de Universiteit van Houston (1992 MBA Journalistiek) waar ze ook een topsportprogramma volgde en werd als schoonspringer zeven keer Nederlands kampioen.