Microsoft schiet de gezondheidszorg te hulp. Zo wil het Amerikaans softwarebedrijf met data- en artificiële intelligentie (ai)-oplossingen medische instellingen helpen de ervaring van patiënten en artsen te verbeteren.
Microsoft Fabric is een analyse-oplossing voor de gezondheidszorg die deel uitmaakt van de Microsoft Cloud for Healthcare. Ziekenhuizen kunnen hiermee hun gegevens samenvoegen, harmoniseren en analyseren. Alles komt terecht in één centrale opslagruimte waar analytische en ai-workloads op schaal kunnen werken. Het ondersteunt standaarden voor de uitwisseling van gezondheidsdata zoals FHIR (Fast Healthcare Interoperability Resources), een standaard om digitaal gegevens uit te wisselen binnen en tussen zorgaanbieders onderling en tussen zorgaanbieders en -gebruikers.
Azure AI helpt om artsen en onderzoekers geïnformeerde beslissingen te laten nemen, zoals een tijdlijn van patiënten, vereenvoudiging van klinische rapporten en inzichten in radiologie. Azure AI Health Bot maakt het mogelijk om snel virtuele ai-gezondheidsassistenten en chatbots te bouwen en deze in te zetten ter ondersteuning van patiënten. Als eerste gebruiker van Nuance’s DAX Copilot zegt Atrium Health dat deze data-oplossing veel tijd bespaart in de documentatie van patiënt-visites.
Daarmee lijkt de gezondheidszorg het nieuwe speelveld van Big Tech. Ook Microsofts concurrent Google tuigde een aparte divisie op om de zorg te transformeren via het gebruik van ai, data-analyse en cloud computing. AWS (Amazon Web Services) op zijn beurt heeft een cloud computing-platform dat op dit terrein een breed scala aan diensten aanbiedt. Oracle dat Cerner overnam, en IBM worden eveneens actiever in de zorgsector.