Aanhoudende it-problemen blijven het Vlaamse distributienetbedrijf Fluvius, en zijn it-dochter Atrias, plagen. Zo wachten ongeveer vijfduizend Vlaamse klanten nog steeds op hun eindafrekening voor energieverbruik. Ook de meterstanden correct verwerken als die klanten verhuizen of van leverancier veranderen lukt niet.
Eind 2021 werd Atrias, een nieuw nationaal dataplatform, in gebruik genomen met als doel een soepele uitwisseling van meterstanden mogelijk te maken tussen netbeheerders en energieleveranciers. Al ondervond het it-systeem, dat zelf ook al jarenlange vertraging had opgelopen, opstartproblemen. Bovendien werd het gelanceerd te midden van een energiecrisis, waarin netbeheerders en leveranciers geconfronteerd werden met tal van extra uitdagingen zoals met betrekking tot facturatie.
Onderschat
Fluvius zag het aantal langdurig geblokkeerde klanten in mei dit jaar oplopen tot twintigduizend. Sindsdien wordt de achterstand beetje bij beetje weggewerkt. Ondanks enige vooruitgang in de zomermaanden, blijft het een uitdaging om meterstanden van de elektriciteits- en gasfacturen van ongeveer vijfduizend klanten nauwkeurig te registreren en door te sturen naar energieleveranciers, zoals gemeld door een woordvoerder van het bedrijf in De Tijd.
Eerder had Fluvius-ceo Frank Vanbrabant toegegeven dat hij de complexiteit van de problemen had onderschat en net als de tijd die nodig was om ze op te lossen.