65 procent van de bevraagde Belgische consumenten is bang om slachtoffer te worden van fraude. Wereldwijd ligt dit gemiddelde op 75 procent. Zowat zestig procent was al eens slachtoffer van fraude; ook dat cijfer ligt wereldwijd hoger (zeventig procent). Dat blijkt uit onderzoek door ai- en analytics-specialist SAS.
Het onderzoek van SAS belicht internationale trends in fraude gericht op consumenten. Zo vindt 85 procent van de consumenten dat organisaties meer zouden moeten doen om hen te beschermen tegen fraude.
Het SAS Global Fraud-onderzoek werd gedaan onder 13.500 consumenten, waarvan vijfhonderd uit België. Hierbij wijken de resultaten van de Belgische consumenten in sommige opzichten af van de andere onderzochte landen. Zo gaf net iets meer dan de helft van de Belgische consumenten aan niet meer fraude te hebben ervaren ten opzichte van eerdere jaren, terwijl dit wereldwijd iets lager ligt, op gemiddeld 46 procent.
Belgen zijn daarnaast iets voorzichtiger met het delen van data. Waar gemiddeld twintig procent van alle respondenten wereldwijd heel bereid is om persoonlijke data met serviceproviders te delen om fraude te voorkomen, is dit voor België slechts vijftien procent.
Pogingen
Belgische consumenten hebben ook andere ervaringen met betrekking tot het soort (pogingen tot) fraude. Zo zien Belgische consumenten vaker fraude gepleegd door fraudeurs die hen willen laten geloven dat ze hen nog geld moeten: 33 procent van de Belgische respondenten zegt deze fraudevorm te hebben gezien. Onder Belgische consumenten komt fraude in de vorm van pogingen om bankgegevens te verkrijgen het meest voor. De meeste fraudepogingen verlopen via e-mail.
Het onderzoek laat tevens zien dat 85 procent van de Belgische respondenten tegenwoordig meer op zijn hoede is voor fraude dan voorgaande jaren. Bijna twee derde van de Belgische respondenten is minimaal één keer slachtoffer geweest van fraude. Wereldwijd is dit zeventig procent.
Ondanks de toenemende angst voor fraude, lijken consumenten zich niet te laten weerhouden in het gebruik van digitale diensten. 62 procent van de Belgische deelnemende consumenten liet weten digitale diensten volop te blijven gebruiken, waarbij negentien procent zelfs aangaf meer digitale diensten te willen gaan gebruiken.