Telecombedrijf Lycamobile heeft van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (Bipt) een boete van bijna 1,4 miljoen euro opgelegd gekregen. Het is niet de eerste keer dat Lycamobile een boete moet betalen in België. Alleen lijken die boetes wel op te lopen.
Lycamobile is een internationale telecomoperator zonder eigen netwerk – mvno of mobile virtual network operator in het jargon. Het maakt in België gebruik van het mobiel netwerk van Telenet.
De betreffende boete van 1,385 miljoen euro werd in juli opgelegd door telecomwaakhond Bipt, maar is nu pas bekendgemaakt. De aanleiding is deze keer het niet aansluiten van nummers op de centrale nummerdatabank, die wordt gebruikt door Belgische noodhulpdiensten. Met die databank kunnen meldkamers bij een noodoproep snel achterhalen wat het adres en de persoonsgegevens van de beller in nood zijn. Het Bipt stelt dat Lycamobile ruim een jaar heeft nagelaten om de contactgegevens van zijn abonnees in te voeren in het systeem. Telecombedrijven in België zijn dat sinds vorig jaar verplicht. Lycamobile heeft beroep aangetekend tegen de boete.
Oplopende boetes
Met deze is Lycamobile niet aan zijn proefstuk toe. Alleen lopen hun boetes wel op. In 2019 kreeg Lycamobile van het Bipt een boete wegens het niet respecteren van de verplichte identificatie van prepaidklanten. Toen moest het bedrijf 394.070 euro betalen. In 2018 moest het 225.183 euro neertellen wegens een lakse verkoop van prepaidsimkaarten.
Lycamobile is een van origine een Brits bedrijf die redelijk prominent opduikt in het straatbeeld. Het bedrijf richt zich op veelbellers naar het buitenland en is internationaal actief in tientallen landen, waaronder Nederland en de VS. Het omschrijft zich op zijn site als ‘‘s werelds grootste internationale mobile virtual network operator’.