Nieuwe investeerders steken samen met een aantal bestaande geldschieters vijfhonderd miljoen dollar in ai-bedrijf Databricks. Het geld wordt gebruikt om het geïntegreerde data- en ai-platform Databricks Lakehouse door te ontwikkelen en nieuwe klanten aan te trekken. De investeringsronde waardeert het bedrijf op 43 miljard dollar en stelt de prijs per aandeel vast op 73,50 dollar.
De nieuwe investeerders zijn Capital One Ventures, Ontario Teachers’ Pension Plan en videokaartenmaker Nvidia. Ook bestaande investeerders sluiten zich bij deze ronde aan. Het gaat om Andreessen Horowitz, Baillie Gifford en ClearBridge Investments, meldt Databricks.
Daarin deelt medeoprichter en ceo Ali Ghodsi dat Nvidia als strategisch investeerder is ingestapt en samen met zijn bedrijf ‘baanbrekende technologie’ levert. Het is niet bekend voor welk bedrag Nvidia aandelen heeft ingeslagen.
Genoemd platform brengt data, analytics en ai samen op een plek waar klanten hun bedrijfsdata kunnen beheren en gebruiken. Ook kunnen ze er in een kort tijdsbestek eigen generatieve-ai-oplossingen ontwikkelen. In dat proces maakt Databricks gebruik van Nvidia-technologie om data sneller te verwerken en de ontwikkeling van generatieve-ai-modellen te versnellen.
CWI
Het gaat Databricks voor de wind. De jaaromzet steeg in 2022 naar ruim 1,5 miljard dollar, een groei van meer dan vijftig procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het afgelopen kwartaal boekte het bedrijf de sterkste groei in de eigen geschiedenis. Databricks heeft naar eigen zeggen ruim tienduizend klanten en bedient ongeveer de helft van de bedrijven uit de Fortune 500-lijst.
Het bedrijf evolueerde de afgelopen tien jaar van specialist voor data-analyseplatform Apache Spark naar ai-speler. Eind juni van dit jaar vertelde de cto van Databricks aan Computable over een database-onderzoeksgroep van het Amsterdamse Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) die een belangrijke bijdrage leverde aan de oorsprong van Databricks Lakehouse.
Miljarden
Inmiddels is er al voor miljarden in het in 2013 opgerichte bedrijf geïnvesteerd. In 2021 haalde het bedrijf 1,6 miljard op in een investeringsronde die werd ingezet voor het doorontwikkelen van Databricks Lakehouse dat het traditionele datawarehouse en de gestructureerde, semigestructureerde en ongestructureerde data uit een datalake samenbrengt voor ai-toepassingen.
Recent kondigde Databricks een strategisch samenwerking met Salesforce aan om data uit de systemen van de crm-gigant eenvoudig te delen en ai-toepassingen los te laten op die gegevens. Databricks heeft ook een nauwe band met Microsoft. Eén van de grootste concurrenten van Databricks is Snowflake.