Nike heeft onze voeten veroverd, Zara onze benen en armen, en L’Oréal onze nagels en wangen. Grote bedrijven die nog meer willen groeien, beginnen nu de veroveringstocht van onze hersenen. Wint Apple de race met zijn Headset Vision Pro? Of is het laatste deel van ons lichaam dat nog echt van ons is niet te koop?
Wie aan technologische revoluties denkt, die denkt aan ChatGPT en andere generatieve-ai-toepassingen. Maar als het over hardware gaat, dan zijn vooral de headsets het domein waar de technologische innovatie zich afspeelt. Dat gaat van draadloze connectiviteit en ruisonderdrukking tot headsets die verbonden zijn met samenwerkingsplatformen en voice-assistenten.
Dyson – bekend van de stofzuigers, maar uitgegroeid tot een veelzijdig techbedrijf – gaat een stap verder. Het lanceert een hoofdtelefoon die ruisonderdrukking verzoent met luchtreiniging. In de oorschelpen zitten elektrostatische filters verborgen. De schone lucht wordt naar het vizier geleid en in je gezicht geblazen. De bijhorende app monitort in realtime het geluid en de luchtkwaliteit om je heen.
Maar het techwereldje kijkt vooral naar Apple, dat volgende jaar de Headset Vision Pro op de markt brengt. De headset combineert virtual en augmented reality: de technologie legt virtuele beelden over de livebeelden van de échte wereld. Apple-baas Tim Cook noemt de headset ‘het meest geavanceerde persoonlijke elektronische toestel dat ooit gemaakt werd’. Daarvoor moet je wel stevig in je geldbuidel tasten. Aan de headset hangt een prijskaartje van 3.499 dollar.
Sneakers
Kleuters zijn zot van het liedje ‘Hoofd, schouders, knie en teen’. Wel, dat liedje doet denken aan hoe de grootste bedrijven ter wereld beetje bij beetje ons hele lichaam veroveren. Nike leerde zijn volk massaal op sneakers lopen; vandaag trouwen we zelfs op hippe Nikes. De rest van ons lijf hebben we verkocht aan marktleider Inditex (Zara) en zijn concurrenten. Cosmeticareus L’Oréal heeft minstens bij de vrouwen onze nagels, lippen, wangen en ogen al succesvol verleid.
Nu willen de grote tech-ondernemingen dus onze hersenen veroveren. Zowat het laatste deel van ons lichaam waar nog niet om gevochten werd.
Apple lijkt over de beste papieren te beschikken om die veroveringstocht als eerste tot een goed einde te brengen. Nieuwe innovaties moeten altijd door de valley of death voor ze aan de weg bergop beginnen. Veel startups sterven in die vallei, omdat hun cash opdroogt als water in de woestijn. Apple heeft diepe zakken. De omzet daalt al drie kwartalen op rij tegenover het jaar voordien, maar kwam het laatste kwartaal nog altijd boven de tachtig miljard dollar uit. Met zo’n appeltje voor de dorst kan je een tocht door de woestijn riskeren.
Steve Jobs
Maar vergis je niet, ook voor een steenrijke techgigant als Apple hangt er veel af van het succes van de Vision Pro-headset. De tijd dat Steve Jobs elk jaar een nieuw, baanbrekende product aankondigde is voorbij. De laatste grote innovatie, de Apple Watch, dateert van 2015. Zowel tech-analisten als Apple-fans snakken naar een grote, radicale productinnovatie. Na de pols moet ons hoofd voor de (figuurlijke) bijl.
Gemakkelijk wordt dat niet. De revolutionaire headset van Apple is duur, komt met een voorlopig beperkte batterijduur van twee uur en is door het persoonlijke maatwerk niet zo eenvoudig op grote schaal te verkopen. Maar als heel ons lichaam zo goed als uitverkocht is, heeft Big Tech geen andere keuze dan te mikken op het laatste deel dat nog echt van ons was.
(Auteur Carole Lamarque is marketingexpert en auteur van de boeken ‘Influencers’ en ‘Zoonotic’.)