Een symbolische negen maanden is het geleden dat de stad Antwerpen werd getroffen door een cyberaanval. En die laat nog steeds zijn impact na qua dienstverlening. De stad kan ook niet voldoen aan de GDPR-verplichtingen.
Op een speciale pagina geeft Stad Antwerpen regelmatig een overzicht van de gevolgen van de cyberaanval van december vorig jaar. Langzaam herstellen de stadsdiensten van de gevolgen van de hack. Zo is het laten aanmaken of vervangen van de bekende A-kaart opnieuw mogelijk. Maar het opladen van saldo, aanvragen of blokkeren van een A-kaart voor het gebruik van een sorteerstraat kan nog niet. Ook voor het ophalen van grofvuil aan huis kan je in Antwerpen nog steeds niet met bancontact betalen.
Ook in de bibliotheken zijn er problemen, zoals het betalen van het zogenaamde bibsaldo aan de automaten. En nog steeds is het onmogelijk om er een pc te reserveren of documenten af te drukken. De digitale dienstverlening komt dan wel terug op kruissnelheid, vaak hebben burgers af te rekenen met de lange verwerkingstijden van de dossiers, zoals bij het loket migratie.
Geen GDPR-verplichting
Opvallend is dat de cyberinval ook impact heeft op GDPR-verplichtingen, zoals inzage in persoonsgegevens. ‘Door de cyberaanval kunnen we jouw verzoeken over jouw persoonsgegevens niet of slechts beperkt opzoeken, waar we ze je tijdelijk niet kunnen bezorgen’, klinkt het bij Stad Antwerpen. ‘We kunnen pas een antwoord geven op een vraag als de achterliggende systemen om dit op te zoeken weer beschikbaar zijn.’
Wat is er met mijn persoonsgegevens gebeurd? Daar kan Stad Antwerpen geen sluitend antwoord op geven. ‘Het is tot op heden niet duidelijk welke gegevens gestolen zijn en of deze gegevens persoonsgegevens bevatten en welke dan precies.’