Aanbieder van autonome taxi-diensten Cruise stuurt de helft minder auto’s de weg op na een reeks incidenten met die zelfrijdende wagens in San Francisco. Die afspraak is gemaakt met het departement voor motorvoertuigen van de staat Californië. Eerder kreeg het bedrijf van die overheidsinstelling nog een vergunning om juist meer autonome taxi’s te laten rijden.
Cruise, onderdeel van de Amerikaanse autogigant General Motors, stuurt overdag nog maximaal vijftig auto’s de weg op. Eerder waren dat er zo’n honderd. ’s Nachts gaan er in plaats van driehonderd nog 150 robotaxi’s op pad
De maatregelen volgen op een reeks incidenten. Zo botste donderdag een robotaxi met passagier aan boord op een brandweerwagen, eerder reed een robotaxi zich vast in cement en waren er verschillende aanrijdingen tussen robotaxi’s en andere voertuigen in de Amerikaanse stad.
Ook zorgde een stoet aan autonome taxi’s voor verkeersopstoppingen rondom een muziekfestival. Ze vertraagden het verkeer, de wagens dicht bij elkaar zorgden mogelijk voor een storing met het netwerk dat die wagens aanstuurt.
Waymo
De incidenten worden eerst onderzocht, daarna wordt bepaald of er weer meer robotaxi’s de weg op kunnen.
Cruise biedt net als concurrent Waymo autonome taxi’s aan in San Francisco. Eerder werd de vergunning voor die bedrijven juist uitgebreid zodat ze meer auto’s de weg op konden sturen. Dat aantal is nu voor Cruise dus weer beperkt.
De robotaxi’s zorgen in San Francisco al langer voor controverse. Tegenstanders vinden ze gevaarlijk en vrezen dat er slachtoffers vallen. Voorstanders zijn trots dat de stad vlakbij Silicon Valley de auto’s de weg op laat en een voorloper is in autonoom rijden.