Treinreizigers moeten vaak vaststellen dat internet op en rond het spoor niet altijd even goed werkt. Om betere mobiele verbindingen langs spoorlijnen te realiseren, doorgaans via 5G, voorziet minister Petra De Sutter nu een subsidie van ruim tien miljoen euro.
De dekkingskaarten van de Belgische spoorlijnen vertonen nog heel wat witte zones zijn die niet goed gedekt worden door de commerciële mobiele operatoren. Van het bestaande GSM-R-netwerk langs de sporen wordt slechts één derde gedeeld gebruikt door de operatoren. ‘Dat komt omdat sommige pylonen zich in commercieel oninteressante gebieden bevinden, te laag zijn of dat er andere alternatieven bestaan’, klinkt het bij FOD Economie.
Om de mobiele connectie van de treinreiziger langs de spoorlijnen in (meestal) dunbevolkte gebieden te verbeteren, lanceerde minister van Telecommunicatie en Post Petra De Sutter recent een subsidieringproject van bestaande GSM-R-pylonen, om die te upgraden naar de 5G-technologie voor gebruik door commerciële mobiele netwerkoperatoren.
11,5 miljoen
Met de subsidies kunnen eveneens 5G-antennes worden gefinancierd om aanvullende en effectieve dekking van de spoorlijnen te realiseren. De Sutter voorziet 11,5 miljoen euro. Met meeste geld daarvan gaat naar het upgraden tot 5G-ready GSM-R-pylonen, geschikt voor 80 procent van het totale budget.
Het bijplaatsen van antennes op bestaande pylonen is goed voor 18 procent van het totale budget. De rest gaat naar het bijsturen van antennes richting het spoor op bestaande pylonen. Begin september moeten de subsidie-aanvragen zijn ingediend.