Ronkende it-functietitels moeten helpen om kandidaten aan te trekken. Maar daardoor dekt in de tech-sector de vlag van de functietitel steeds minder de lading.
Volgens Datapeople hebben rekruteerders sinds 2019 het gebruik van de titel ‘lead’ verdrievoudigd voor jobs bedoeld voor jonge tech-professionals. Tegelijkertijd is het gebruik van het woord ‘junior’ in advertenties gehalveerd. De aanpak die bedrijven al enkele jaren hanteren is om hun werknemers hoogstaande, imposante titels aan te bieden, legt Marie-Astrid Carlier, associate director bij staffing specialist Walters People uit. ‘Maar dit zonder enige echte impact op de taken, de carrièreontwikkeling of zelfs het salaris.’
Compensatie
Door functietitels op te blazen, trachten organisaties om hun imago geloofwaardiger te maken voor hun klanten en partners. Vorig jaar merkte de Financial Times op dat een van ’s werelds grootste auditkantoren duizenden van zijn werknemers tot partner had gepromoveerd, zonder hen de obligate aandelen of een hogere winstdeling te geven. En er is ook het voorbeeld van een grote Amerikaanse bank die meer dan tienduizend ‘vice-presidenten’ telde.
Naast deze schijn van geloofwaardigheid zouden de nieuwe functietitels, volgens Carlier, werkgevers een beperkte doorgroeimogelijkheden of een ontoereikend salaris moeten helpen compenseren. ‘De naam van de functie moet een bijkomend middel worden om loyaliteit op te bouwen in een extreem krappe arbeidsmarkt, waar het kleinste detail telt’, stelt ze. ‘Door een mooi visitekaartje te beloven, denken organisaties aantrekkelijker te worden voor kandidaten. Ze scheppen hierbij de verwachting van uitdagende verantwoordelijkheden en stimulerende projecten.’