TikTok past zijn socialmedia-app aan aan strengere Europese regelgeving tegen profilering. Gebruikers in de EU kunnen binnenkort gepersonaliseerde algoritmes uitschakelen en de app wordt aangepast aan de regelgeving voor een verbod op gepersonaliseerde advertenties voor 13- tot 17-jarige gebruikers woonachtig in het landenblok. Dat staat in een update van TikTok.
Met de aanpassingen zegt de aanbieder van de populaire app te voldoen aan de Digital Services Act (DSA). Deze Europese wetgeving, die EU-burgers beter beschermt tegen advertenties en aanstootgevende content, gaat op 28 augustus 2023 in. Vanaf dan moeten gebruikers platforms kunnen gebruiken zonder dat deze profilering toepassen. In de app komt dus een optie om gepersonaliseerde content uit te schakelen.
TikTok laat in zijn For you- en Live-feeds populaire video’s zien die populair zijn in het gebied waar de gebruiker vandaan komt en beveelt ze niet meer aan op basis van hun persoonlijke interesses. ‘Bij niet-gepersonaliseerde zoekopdrachten zien gebruikers ook resultaten die zijn samengesteld uit populaire inhoud uit hun regio en in hun voorkeurstaal’, schrijft de aanbieder.
Minderjarigen
‘Volgers- en vriendenfeeds blijven de makers tonen die gebruikers volgen, maar in chronologische volgorde in plaats van op basis van het profiel van de kijker’, aldus TikTok. Gebruikers kunnen gepersonaliseerde advertenties nu al uitzetten. Voor 13- tot 17-jarigen wil het bedrijf zulke advertenties automatisch weren, om te voldoen aan de DSA.
Ook andere sociale media moeten de werking van hun apps aanpassen op de nieuwe regelgeving.