Wolters Kluwer zag de omzet over het eerste half jaar met 6 procent stijgen tot 2,725 miljard euro. De operationele winst kwam 4 procent lager uit op 711 miljoen euro. Maar de vooruitzichten voor het hele jaar blijven gelijk aan eerdere prognoses. Topvrouw Nancy McKinstry ziet de marge over heel 2023 verbeteren. Dit gaat vooral in het vierde kwartaal gebeuren, verwacht ze.
Artificial intelligence (ai) is voor het databedrijf belangrijk. Volgens topvrouw Nancy McKinstry zit deze technologie al een tijdje in diverse softwareproducten van het bedrijf (goed voor ongeveer 50 procent van de digitale omzet) maar ziet zij de ‘nieuwe’ generatieve ai als een aanvullend, krachtig instrument om extra waarde voor klanten te genereren. Wolters Kluwer experimenteert thans met nieuwe generatieve ai-modellen waarbij tientallen use cases worden getest. Hierbij wordt samengewerkt met verschillende grote klanten. Microsoft en Google zijn partners. Het databedrijf volgt daarbij de principes van ‘responsible ai’.
De strategische koers die voor de periode 2022-2024 is uitgezet, ontwikkelde zich in de eerste zes maanden van dit jaar gunstig. De tak ‘Expert solutions’ waaronder de software-producten en bepaalde geavanceerde informatie-oplossingen vallen, vertegenwoordigt nu 58 procent van het totaal. In dezelfde periode een jaar eerder was dat 56 procent. Inkomsten uit software zijn goed voor 45 procent van alle omzet. Cloud-software-inkomsten liepen 15 procent op tot 37 procent van de totale omzet uit software.
De nieuwe, in maart van dit jaar gevormde, divisie Corporate Performance & ESG helpt Wolters Kluwer software-oplossingen voor de grootzakelijke markt uit te breiden naar ‘corporate workflows’. Denk aan het verzamelen van data, analyse, verslaglegging en evaluatie op gebied van milieu, sociale aspecten en governance.
Zes voorbeelden van ai-toepassingen
Wolters Kluwer gebruikt ‘klassieke ai’, die werd ontwikkeld voor de ‘golf van generatieve ai’, al in veel producten. Vooral de divisie Legal and Regulatory is erg actief. Zes voorbeelden:
LegalBillAnalyzer helpt juridische afdelingen van grote ondernemingen inkomende facturen van advocaten te controleren en het kostenbeheer te verbeteren. Ook verzekeraars kunnen hiermee claims checken. De ai-engine vindt patronen in facturen en signaleert mogelijke schendingen.
Legisway maakt het makkelijker juridische gegevens en documenten te organiseren. Juridische afdelingen kunnen zo beter samenwerken met de rest van het bedrijf. Ai automatiseert en stroomlijnt contractprocessen.
Kluwer Arbitration past ai toe om klanten beter door het hele arbitrageproces te leiden. Dossiers worden netjes klaar gezet. Ai stuurt de juiste informatie. Ook generatieve ai komt hierbij om de hoek kijken.
De divisie Tax & Accounting zoekt manieren om generatieve ai te integreren in onderzoeksoplossingen om nauwkeurigere en meer gerichte zoekresultaten te bieden, wat leidt tot meer efficiëntie en betere inzichten voor klanten.
Ook heeft generatieve ai het potentieel om clinici beter geïnformeerde beslissingen te laten nemen en patiënten de best mogelijke zorg te bieden. UpToDate, onderdeel van de Health-divisie, test samen met academici en klanten hoe met dit soort ai het ophalen van informatie valt te verbeteren.
De divisie Financial and Corporate Compliance gebruikt ai om de grote hoeveelheden veranderende wet- en regelgeving voor banken, verzekeraars en andere financiële dienstverleners te monitoren, vast te leggen, te beoordelen en samen te vatten. Experts op gebied van regelgeving zorgen daarbij voor de validatie.