De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor een tax shelter voor de Belgische game-industrie. Hiermee krijgt de game-industrie een fiscale regeling waar ook de filmindustrie in ons land al op kon terugvallen.
De tax shelter is een door de overheid goedgekeurde fiscale stimulans om de productie van gamingproducties in België aan te moedigen. Het systeem staat open voor zowel Belgische producties als internationale coproducties met België (die hierbij aan bepaalde criteria moeten voldoen).
Alle drie de partijen profiteren van deze regeling, argumenteert Jean Greban, coördinator van de regionale Waalse Gaming Associatie Walga. ‘De producent krijgt een aantrekkelijke manier om projecten te financieren, de investeerder krijgt belastingvrijstelling door een vrijwel risicoloze investering en de Belgische staat profiteert van de toegenomen economische activiteit en bestedingen’, stelt Jean Greban van Walga in een persbericht naar aanleiding van de beslissing van de Europese Commissie.
Greban reageert alvast enthousiast op de beslissing. Er bevinden zich ook in Wallonië een aantal vooraanstaande gameontwikkelingsstudio’s zoals Fishing Cactus, Appeal, Wild Bishop en Abrakam.
Twintig jaar later
De belastingregeling voor gaming wordt het kleine broertje van de tax shelter voor de audiovisuele industrie. Die is al in voegen sinds 2003. Goed voor meer dan tweehonderd miljoen euro per jaar aan producties, met een waarde van bijna 2,4 miljard euro tot nu toe.
Sinds 2017 is het mechanisme uitgebreid naar de podiumkunsten. Vanaf dit jaar is qua taks shelter dus de game-industrie aan de beurt, twintig jaar na de filmindustrie.