DigitAll, de coalitie voor meer digitale inclusie in België, lanceert ook dit jaar een campagne om de digitale kloof in België opnieuw op de agenda te zetten. Honderd organisaties verenigen zich hiervoor.
De ‘Barometer Digitale Inclusie 2022’ van de Koning Boudewijnstichting, die de initiatiefnemers van DigitAll aanhalen, toont volgens hen een verontrustende evolutie aan: tussen 2019 en 2021 is het aantal Belgen dat digitale uitsluiting riskeert, gestegen van 40 procent naar 46 procent. ‘De digitalisering gaat razendsnel, waardoor de digitale kloof steeds groter wordt’, klinkt het.
De genoemde studie van de Koning Boudewijnstichting toont aan dat digitale uitsluiting optreedt in alle lagen van de samenleving en ook verschillende oorzaken heeft. ‘Niet beschikken over de technologische middelen of het ontbreken van de nodige vaardigheden zijn de meest voor de hand liggende.’
‘Meer dan sensibiliseren’
DigitAll is een ecosysteem van bedrijven, organisaties en overheidsinstanties die hier iets tegen willen doen en samenwerken voor meer digitale inclusie in België. Het ecosysteem werd in 2020 opgericht op initiatief van BNP Paribas Fortis. In juni 2021 sloot Proximus zich erbij aan. De teller van het aantal deelnemende organisaties aan het initiatief staat momenteel op honderd, terwijl dat er een jaar geleden nog maar zeventig waren. Ook heel wat it-organisaties, zoals IBM, Econocom, Cyber Security Coalition en DNS Belgium, doen mee.
Het blijft, volgens de initiatiefnemers, niet bij sensibiliseren alleen. ‘Alle deelnemende organisaties zullen ook communiceren over welke acties ze zelf ondernemen om digitale inclusie te bevorderen’, vertellen Linde Verheyden en Catherine Bals van DigitAll. ‘Dat doen ze bijvoorbeeld door te informeren, opleidingen te organiseren of middelen ter beschikking te stellen.’