Dat de Belgische telecommarkt in handen is van grotendeels drie partijen, is niet nieuws. De verschuivingen zijn beperkt, al maakt de overname van VOO door Orange wel een groot verschil. Voor Proximus vertaalt de voorsprong bij de uitrol van het glasvezelnetwerk zich nog niet in extra marktaandeel. We halen de marktindicaties uit een recent rapport van het BIPT.
Het recente rapport van het BIPT geeft de marktsituatie weer tot eind 2022 en we richten ons hierbij op de vaste en mobiele markt in ons land.
Voor de vaste breedbandmarkt haalt Proximus (inclusief Scarlet en Mobile Vikings) een marktaandeel van zowat 45 procent. Telenet haalt ongeveer 35 procent, maar in Vlaanderen ligt dat aandeel veel hoger ook omdat de kabel daar beter is vertegenwoordigd. Orange situeert zich in de vaste markt rond 15 procent nationaal en VOO op zowat 5 procent.
Regionaal vast
Op regionaal niveau ziet het BIPT in de vaste breedbandmarkt sinds 2016 een jaarlijkse verovering van extra marktaandeel door Orange in alle regio’s. De toename in 2022 is procentueel hoger in Brussel (+2,7 procentpunt) en Wallonië (+2,2 procentpunt) dan in Vlaanderen (+1,5 procentpunt).
Telenet, dat nationaal lichtjes marktaandeel verliest (-0,3 procentpunt of pp), kan zijn marktaandeel wel versterken in Brussel (+0,6 pp) en in Wallonië (+1,2 pp), waar het actief is met zijn kabeldiensten in een aantal gemeenten in Henegouwen en ook zijn mobiel netwerk inzet om vaste breedbanddiensten te leveren.
Voor Proximus vertaalt de voorsprong bij de uitrol van het glasvezelnetwerk zich nog niet in extra marktaandeel. Zowel in Brussel, in Wallonië als in Vlaanderen, waar het bedrijf de tweede grootste is na Telenet, tekent Proximus een licht verlies in marktaandeel op.
Mobiel
En dan is er nog de mobiele markt. Eind 2022 waren er 18,7 miljoen actieve simkaarten, waarvan 6,29 miljoen machine-to-machine-kaarten. Het aantal actieve simkaarten die gebruikt worden voor mobiel breedband (3G en hoger) loopt op tot 11,06 miljoen, een toename van 2,2 procent op een jaar tijd. Dit stemt overeen met een penetratie van 95,1 procent van de Belgische bevolking.
Proximus haalt 40 à 50 procent marktaandeel in de nationale mobiele markt en Telenet 25 procent. Ook Orange situeert zich rond 25 procent. De zogenaamde full mvno-operatoren (dus zonder eigen mobiel netwerk, zoals VOO en Lyca mobile) bereiken een marktaandeel van zowat 7 procent.
In een context van lage groei inzake het aantal actieve simkaarten (voor persoonlijke communicatie) verliest Telenet marktaandeel (-0,4 pp) aan Proximus (inclusief Scarlet en Mobile Vikings) die zijn marktaandeel in termen van simkaarten dan weer ziet toenemen met 0,4 pp. Orange ziet zijn aandeel heel lichtjes afnemen met 0,1 pp, terwijl de full MVNO-operatoren er met 0,1 procent op vooruit gaan.
Of hoe de Belgische telecommarkt qua marktaandelen vrij statisch is, los van de overname van VOO door Orange Belgium. Waardoor meer dan ooit drie partijen de dienst uitmaken.