Linux dringt verder door als besturingssysteem dat ingebouwd is in machines en apparaten. Met name autofabrikanten hebben zich massaal tot ‘embedded Linux’ bekeerd. Diverse modellen van Toyota en Lexus alsmede de Subaru Outback en Legay ‘rijden’ al op Linux.
Praag was onlangs het trefpunt van de Linux-ontwikkelaars die zich richten op industriële toepassingen. Reden voor Computable om naar de hoofdstad van Tsjechië af te reizen. De Embedded Open Source Summit (Eoss) verenigde dit jaar voor het eerst zes evenementen die voorheen apart werden gehouden. Dat zijn de Embedded Linux Conference, Zephyr Developer Summit, Automotive Linux Summit Europe, Embedded IoT Summit, Safety-Critical Software Summit en LF Energy Embedded Summit.
In de auto-industrie groeit het besef dat het qua software onverstandig is telkens opnieuw het wiel uit te vinden. Doel van Automotive Grade Linux (AGL) is één software-platform voor de hele bedrijfstak te bouwen. Voordat een project de productiefase bereikt, kan zo’n 70 tot 80 procent van de software met deze speciale Linux-versie worden afgedekt. Fabrikanten en hun toeleveranciers kunnen de rest invullen met features, diensten en een eigen ‘branding’.
Volkswagen
Door de beste open-sourcesoftware te combineren zijn autofabrikanten in staat om de fragmentatie terug te dringen. AGL werkt aan een ecosysteem van ontwikkelaars, leveranciers en experts die allemaal hetzelfde platform gebruiken.
VW-topman Oliver Blume verklaarde onlangs al dat zijn concern geen eigen software hoeft te bouwen als er betere producten op de markt zijn. Hij bezint zich momenteel op de manier waarop VW software ontwikkelt. Zijn kwakkelende software-divisie Cariad heeft grote moeite op tijd foutloze applicaties op te leveren. Daardoor moest de Volkswagen Groep de afgelopen tijd al verschillende keren de introductie van een nieuw automodel uitstellen. VW gaat meer samenwerken met Google en Apple, terwijl ook Linux nadrukkelijk in beeld komt.
Opensource is aantrekkelijk voor autofabrikanten als VW die geen ‘makers van metalen dozen’ willen worden. Dan Cauchy, executive director of AGL: ‘Sommige fabrikanten realiseren zich dat het grote voordelen heeft om zelf de combinatie van hardware en software-oplossingen te bezitten. Ze willen hun eigen software, roadmap en release-schema controleren en afstemmen op productieschema’s. Ook willen ze hun klanten end-to-end diensten kunnen bieden. Daarnaast bestaat de behoefte data afkomstig van klanten in eigendom te hebben.’
Tussenweg
De grootste ondersteuning komt nu nog van Denso, Mazda, Panasonic, Suzuki en Toyota. Maar inmiddels zijn behalve VW ook Mercedes-Benz, Honda, Hyundai, Subaru en het Chinese SAID actief. Gezamenlijk zijn deze fabrikanten goed voor ongeveer de helft van de wereld-automarkt.
Het open-sourceplatform Linux biedt de auto-industrie een tussenweg tussen alles zelf doen of volledig overgeleverd worden aan derden. Fabrikanten hoeven geen black box zoals van Google of Apple in te kopen, maar krijgen een uniforme code-basis waar ze op kunnen voortborduren. Die code-basis bestaat uit een besturingssysteem, middleware en applicatie-raamwerk.
Sinds 2016 brengt AGL twee keer per jaar een update van zijn Linux-platform uit. AGL passeert dit jaar op autogebied als besturingssysteem generieke Linux. Ook ligt AGL voor op Android Automotive dat Google officieel ondersteunt.