Bebat, aanbieder van milieudiensten, sorteert voor op de nieuwe Batterijverordening die de Europese Raad gisteren heeft goedgekeurd. Het bedrijf uit Belgische Tienen zegt verdere inspanningen te willen leveren om te voldoen aan de nieuwe Europese doelstellingen.
De nieuwe Batterijverordening maakt deel uit van de Europese Green Deal en het Europees plan rond circulaire economie. Het is de eerste alomvattende wetgeving op alle types van batterijproducten en hun einde-leven-behandeling. Ambitieus zijn de inzameldoelstellingen voor afgedankte draagbare batterijen en batterijen uit lichte elektrische vervoermiddelen. In de EU behoort Bebat tot de grootste inzamelaars van afgedankte draagbare batterijen. Vooral de inzameling van herlaadbare lithiumbatterijen (li-ion) vormt een complexe uitdaging voor alle Europese landen, stelt het bedrijf.
Europa spreekt vanaf nu over vijf categorieën batterijen die al dan niet ingebouwd zitten in toestellen of voertuigen. Dit zijn draagbare batterijen (al dan niet herlaadbaar), industriële batterijen, batterijen voor elektrische voertuigen, batterijen voor e-fietsen, e-steps, e-scooters en andere lichte vervoermiddelen alsmede startbatterijen voor voertuigen (veelal de klassieke loodbatterijen). Allemaal hebben ze eigen productnormeringen en verplichtingen bij einde-leven. De EU legt de verschillende actoren – fabrikant, invoerder, distributeur (ook online) en eindgebruiker – in de sectoren ook nieuwe verantwoordelijkheden op.