Onderzoek van zakenbank JP Morgan wijst uit dat grote Indiase it-dienstverleners een zware periode tegemoet gaan. Snel herstel lijkt niet waarschijnlijk in de komende zes tot negen maanden, waardoor 2023 en zelfs 2024 moeilijk worden.
In een recent gepubliceerd rapport, gebaseerd op analyses en meetings met de belangrijkste Indiase spelers, concludeert JP Morgan dat ‘de vraag voor it-diensten waarschijnlijk verder verzwakt’. De zakenbank verwachtte eerder al dat alleen de eerste helft van 2023 moeilijk zou zijn voor de Indiase technologiedienstensector. Sindsdien heeft JP Morgan zijn ramingen voor de omzet van de sector met één tot drie procent verlaagd voor het eerste kwartaal.
Auteur en JP Morgans hoofd van APAC telecom en India TMT research Ankur Rudra merkt tegen de Britse techsite The Register op dat ‘toegenomen concurrentie voor een kleiner deel van de taart kan leiden tot dalende winstpercentages, prijzen en verslechterende voorwaarden bij deals’. Hij voorspelt uitgestelde projectstarts, projectonderbrekingen en annuleringen.
In zijn rapport verlaagde JP Morgans vooruitzicht op de omzet en winst van Tata Consultancy Services (TCS) voor 2024 en 2025 met één procent, met de mededeling dat het recente, onverwachte vertrek van ceo Rajesh Gopinathanou kunnen leiden tot perioden van volatiliteit in een tijd van zwakkere tech-uitgaven. JP Morgan verlaagde ook zijn vooruitzichten voor Infosys met één tot twee procent voor 2024 tot 2026. De prognoses voor Wipro en HCL Technologies bleven ongewijzigd.
Talent
Indiaas grootste outsourcers hadden het moeilijk om talent aan te trekken en te behouden in 2022, toen hun orderboekjes goed gevuld waren. Maar in de maanden daarna maakte de sector zich zorgen dat hun werknemers niet genoeg projecten hadden en zagen ze zelfs af van vacatures.
Ook in onze contreien heeft dit een weerslag. ‘Het blijft moeilijk om nieuw talent te vinden, vooral voor vaardigheden in nieuwe technologieën en cloud’, stelde Vikrant Sarin van het Belgische advies- en onderzoeksbureau S-Square, eerder al vast. De schaarste verklaart ook het behoorlijk hoge personeelsverloop. ‘Het verloop bij offshore is weliswaar gedaald van veertig à vijftig procent vorig jaar, maar blijft met twintig à dertig procent onhoudbaar hoog’, oppert Sarin.
Tevredenheid
Ten slotte nog dit: er is wat betreft klantenervaring natuurlijk een verschil tussen de leveranciers. Bij het onderzoek van S-Square, en ook bij het Belgische deelonderzoek van Whitelane Research, wordt Tata Consultancy Services het hoogst ingeschat. Bij Whitelane Research scoort overigens ook Hexaware, een kleinere outsourcer met Indiase roots, behoorlijk goed inzake klantentevredenheid.