Kantoorhouders van Crelan ondervinden hinder door perikelen met het interne it-platform van de bank. Daardoor liggen de kantoren al dagen zo goed als plat. Klanten merken er evenwel niets van.
Op de zowat 450 kantoren en de hoofdzetel van Crelan kan door haperingen bij het interne it-platform sinds eind vorige week niet of amper worden gewerkt. Dat meldt De Tijd. Hoelang de problemen kunnen aanhouden, is niet duidelijk. Een woordvoerder bevestigt dat ‘een behoorlijk aantal medewerkers en agentschappen’ connectieproblemen ondervindt. ‘Ze krijgen geen of moeilijk toegang tot het bankplatform en de toegang wordt geregeld onderbroken.’
Geen Argenta-scenario
Bij zware it-problemen bij een (Belgische) bank gaan de gedachten terug naar de perikelen die Argenta enkele jaren geleden had. Toen ondervonden klanten problemen bij het inloggen op hun mobile app en pc banking. De storing bij Crelan is daarmee niet te vergelijken. Het it-probleem verstoort de interne werking, maar heeft geen gevolgen voor de klantenapplicaties of voor het transactieverkeer. Online-bankieren en transacties via de app lukken dus als vanouds. Ook de geldautomaten zijn operationeel.
De it-problemen vallen samen met het moment waarop Crelan de overname van AXA Bank België aan het afronden is. Daarvoor treft het nu de voorbereidingen om de it-systemen van AXA Bank België over te zetten op het eigen platform. Tegen midden volgend jaar zou die oefening klaar moeten zijn. Bij de agenten van AXA Bank België lijken er dan weer geen it-problemen te zijn.
Cegeka
Overigens klagen de kantoorhouders van Crelan al enige tijd over de betrouwbaarheid van de interne it-systemen. Bepaalde diensten werkten geregeld niet. Zelfstandige kantoorhouders zijn extra gevoelig voor dat soort problemen, omdat zij hun bank maandelijks een fee moeten betalen voor het gebruik van dat it-platform. Bij de problemen wordt onvermijdelijk ook gekeken naar Cegeka. Vorig jaar verlengde Crelan zijn partnership met Cegeka, waarbij Cegeka als geprefereerde it-infrastructuurpartner de bank zal ondersteunen in de verdere digitalisering. Cegeka staat bij Crelan in voor cloudservices, digital workplaces en security & networkservices.
Het partnership Crelan/Cegeka is gekoppeld aan investeringen in de it-infrastructuur. Het moet een rol spelen bij de in 2024 geplande fusie met AXA Bank Belgium, inclusief de migratie van alle data op een platform.