Het is intussen voor zowat elk bedrijf een uitgemaakte zaak: de cloud maakt voortaan een wezenlijk deel uit van hun bedrijfsvoering. Maar over de weg daarnaartoe zijn vele bedrijven nog bijzonder onzeker. Hoe begin je aan je tocht naar de cloud? En hoe maak je van je cloudproject een succesverhaal? Wij gingen te rade bij Paul Vanderborght, Managing Director Cloud Infrastructure Services bij Capgemini België, en zijn collega Danny De Paepe, Cloud Solutions Sales Lead, voor de beste reis- en verhuistips.
Tip 1: Vertrek vanuit de business
Een ‘journey’ naar de cloud – want zo mag je het echt wel noemen – is doorgaans een lang en complex traject, dat je best doordacht aanpakt. En, net zoals bij eender welk ICT-project vandaag, begin je daarvoor bij de bedrijfsnoden. Cloud is een oplossing voor heel veel uitdagingen, en je kan kiezen uit een uitgebreid aanbod aan cloudoplossingen. Maar je moet je in je keuzes steeds laten leiden door wat het bedrijf met dit cloudproject wil bereiken. Wil je af van een verouderd en energievretend datacenter, en zo bijdragen tot een duurzamere bedrijfsvoering? Heb je extra flexibiliteit nodig in je infrastructuur om ‘peak loads’ beter aan te kunnen? Hoop je een lagere TCO te bereiken via de cloud? Hoe belangrijk is 24/7 beschikbaarheid en ondersteuning voor je onderneming? Wil je sneller kunnen inspelen op de producten en diensten van je leveranciers, die steeds vaker hun software eerst voor de cloud ontwikkelen? Het is belangrijk dat je een duidelijk en volledig antwoord hebt op deze vragen en rekening houdt met alle relevante bedrijfsbehoeften voor je aan je traject begint. Pas daarna volgen de technologische keuzes zoals: hoeveel van mijn infrastructuur zet ik in de cloud, welk type cloud spreek ik aan, kies ik voor een of meerdere leveranciers, enzovoort.
Tip 2: Weet wat je hebt
Na de business-analyse volgt een eerder technische oefening: zorgen dat je een goed zicht hebt op je applicatielandschap. Welke applicaties heb je? Welke applicaties praten met elkaar of met externe partijen? Dit alles moet in kaart worden gebracht. Bij de meeste bedrijven zit dit wel goed voor het merendeel van hun toepassingen. Maar de duivel zit vaak in de details. Geregeld worden oudere toepassingen over het hoofd gezien terwijl ze toch cruciaal blijken voor het welslagen van je migratie naar de cloud. Gelukkig kan je hiervoor rekenen op expertbegeleiding van partijen zoals Capgemini en van automatische technologie die het ‘end-to-end view’ op het applicatielandschap mogelijk maakt.
Deze tools beperken zich overigens niet tot de applicaties: ook de infrastructuur en de security wordt in kaart gebracht. En zij doen al een eerste voorstel over welke component best verhuist naar welk type cloud. Op basis hiervan kunnen wij met de klant een optimaal traject naar de cloud uitstippelen. Sommige toepassingen vragen om een ‘lift en shift’ – waarbij applicaties ‘as is’ naar de cloud worden gemigreerd -, andere om een ‘upscaling’ – waarbij je de applicatie herschrijft en in een container plaatst -, nog andere zal je volledig vanaf nul herschrijven voor de cloud of gewoon vervangen door een externe clouddienst.
Tip 3: Denk na over de fundering
Naar de cloud gaan kan je vergelijken met het bouwen van een huis. Eerst en vooral heb je een goede fundering nodig. Die fundering moet op de juiste locatie staan, en ze moet voldoende diep zijn om alle bovenbouw te kunnen dragen. In cloudomgeving hebben we het in dat opzicht over de ‘landing zone’: waar ga je welke applicaties plaatsen, zodat die optimaal kunnen worden ondersteund? De juiste keuze in die fase zal vaak het verschil tussen succes en mislukking bepalen van je cloud journey. Je kan alles ‘quick and dirty’ beslissen, maar de kans is groot dat je dan ondoordachte keuzes maakt die je later zuur gaan opbreken.
Belangrijk hierbij is ook dat je je landing zone future-proof maakt. Hou er rekening mee dat je je huis op termijn ook zal willen uitbouwen. Als je fundamenten dan niet stevig genoeg zijn, wordt dit gewoon onmogelijk. Tegelijk moet je fundament ook flexibel zijn, zodat je je niet volledig vastrijdt vanaf de start. Er kunnen nieuwe technologieën opduiken die niet waren voorzien, en dan moet je fundament je toelaten om ook daarvan gebruik te maken.
Tip 4: Voorzie (een) passend(e) slot(en)
De stap naar de cloud is ook een uitgelezen kans om je securitykeuzes te herzien. Voor veel van onze klanten is dit een wakeup-call, een bewust herbekijken van wat ze nodig hebben inzake security en wat ze precies al hebben. Hierbij moeten ze rekening houden met de aard van hun activiteiten – de securitybehoeften verschillen sterk per sector – maar ook met hun klantenbestand en met hun geografisch bereik. Wie klanten over de hele wereld bedient, zal andere security-voorzieningen moeten treffen dan wie met een beperkt en lokaal klantenbestand werkt.
Tip 5: Bouw een juiste en passende governance in
Men vraagt ons vaak of de cloud uiteindelijk niet duurder is dan alles on premise houden. Ons antwoord is steevast: je kan altijd een positieve business case maken, als je het volgende voor ogen houdt. Als je met je kinderen naar de supermarkt gaat, kan je zeker zijn dat het halve rek van de snoepafdeling in je kar belandt. Dat geldt ook voor cloud: als je iedereen alles naar hartenlust laat kiezen, dan eindig je met veel meer dan je eigenlijk nodig hebt. De uitdaging is om alles erg vlot consumeerbaar te maken – wat toch een aanwijsbaar voordeel van de cloud moet blijven – en tegelijk toch ervoor te zorgen dat de consumptie beperkt blijft tot wat nodig is voor het bedrijf.
Anders gezegd: met de stap naar de cloud moet je ook een goede governance voorzien zodat je het gebruik onder controle houdt. Hier zijn gelukkig ook tools voor beschikbaar, die je een volledig en accuraat overzicht bieden van wie wat consumeert in de cloud. Zo houd je voortdurend een overzicht van wie wat afneemt, inclusief de bijhorende kost. Niet alleen hou je zo iedereen bij de les, je kan ook snel ontdekken wanneer een clouddienst niet meer wordt gebruikt en ook op die manier kosten besparen. Onder die voorwaarden valt die cloudfactuur doorgaans erg goed mee. De bedrijven die we met deze oefening geholpen hebben, kunnen bij hun overgang naar de cloud zelfs tot 30% en meer besparen.
Dat gaat wel gepaard met een grotere bewustwording en responsabilisering van de verschillende afdelingen binnen een bedrijf: als ze zich bewust zijn wat de kost is van een bepaalde extra clouddienst, zullen ze hier doordachter mee omgaan en wellicht op zoek gaan naar de business case. Dat leidt tot een minder impulsief consumptiegedrag, en dus tot een lagere maandfactuur.
Tip 6: Dynamische omgevingen vergen dynamisch beheer en onderhoud
Support moet anders gebeuren. Je cloudomgeving is een erg dynamisch gebeuren. Tegelijk wordt er meer dan ooit verwacht dat alles sneller en gemakkelijker beschikbaar is. Dat kan je als eigen IT service-afdeling minder makkelijk bolwerken. Daarom heb je de nodige automatisering van cloudbeheer en –ondersteuning nodig om dit professioneel te kunnen blijven aanbieden. Operationele taken uitgevoerd met artificiële intelligentie (AiOps) is de basis van de automatisering van die services: enorm tijdbesparend en de kans op fouten is veel kleiner dan bij manuele en menselijke interventies. Omdat Capgemini deze AiOps-omgeving zelf heeft ontwikkeld, is het voor ons ook veel eenvoudiger om die aan te passen aan de noden van elke klant, ongeacht of die nu enkele honderden servers heeft of tienduizenden.
Tip 7: Zoek een goede reisgezel/bouwheer
Capgemini staat klanten op elk moment van het traject bij, van analyse over implementatie tot support en beheer. Bovendien vullen we zowel het technische als het businessplaatje in: we kijken mee wat de business nodig heeft maar adviseren ook technisch wat mogelijk is en wat niet. Zo kan de klant op beide oren slapen, zelfs als zijn belangrijkste toepassing die nacht wordt gemigreerd.