Artificiële intelligentie (ai) schreef een interview met F1-icoon Michael Schumacher, had een hit op Spotify en won een fotoprijs. Het zijn enkele voorbeelden die in het nieuws kwamen, en de impact laten zien van ai op ons leven en werk. Daarbij rijst de vraag: welke impact gaat ai hebben op je bedrijfsvoering. En hoe groot is die impact?
AI-systemen zijn in staat om 300.000 keer sneller te denken dan het menselijk brein. Dat klinkt al duizelingwekkend, maar om dat cijfer wordt waarschijnlijk volgend jaar alweer gelachen. ChatGPT was de eerste toepassing die tot het grote publiek doordrong, maar ontwikkelingen zijn al decennia gaande. Het aantal startups dat nieuwe ai-oplossingen ontwikkelt, groeit dan ook explosief.
Het boek The Minority Report van Philip K. Dick – waarop de film uit 2002 met Tom Cruise is gebaseerd – stamt uit de jaren vijftig. In het verhaal weten mutanten menselijk gedrag te voorspellen, zodat ze criminelen al kunnen arresteren voordat ze de fout ingaan. Was het toen sciencefiction, het verhaal is nu niet meer zo onwaarschijnlijk.
In de jaren vijftig vond ook de geboorte van ai plaats. Er wordt dan al een basale chatbot ontwikkeld. Dertig jaar later komt datamining opzetten, wat de ontwikkeling van ai flink bevordert. Een zelflerend systeem heeft immers geen bestaansrecht zonder data. Maar al die tijd is ai een bezigheid voor het laboratorium. Pas het laatste decennium passen we het toe in bedrijfssystemen.
Tijdperk
Voor de ontwikkeling van ai onderscheiden we nu drie fases. Nu zitten we in het tijdperk van artificial narrow intelligence. Hierin verrichten applicaties één vervangende taak, zoals ChatGPT dat doet met het creëren van content. Microsoft noemt dit co-piloting; de gebruiker verricht een taak en ai ondersteunt hem daarbij. Het is een vorm van single-tasking, net als een mens doet, alleen dan veel sneller.
In het komende decennium gaan we over naar artificial generic intelligence. Hierin combineren we grote datasets, in volumes die het menselijke brein niet meer kan bevatten. Door kruisverbanden te leggen en informatie te bundelen, ontstaat er nieuwe informatie en kennis die verbinden tot toe te passen informatie. Hierop doelen futurologen als ze spreken over de vierde industriële revolutie. Dan kunnen we complete autonome systemen kunnen bouwen. Dat zien we al gebeuren in de auto-industrie, al zit dat nog in de beginfase.
Als de ai-systemen vervolgens meer datasets kunnen combineren, gaan we richting humanoid artificial intelligence. Systemen kunnen zelfstandig opereren en combineren enorme datasets om inzicht te krijgen in de diepere behoeften en drijfveren die ten grondslag liggen aan het gedrag van klanten.
Discussie
Voor we zover zijn, hebben we al een flinke ethische discussie achter de rug. En terecht, want we staan voor ontwikkelingen die snel gaan. De downside van ai loert altijd mee, zoals we onlangs nog zagen bij de virtuele vriend in Snapchat, die fysiek wilde afspreken met kinderen.
Hoe bang moeten we zijn voor ai? De markt doet veel beloftes, maar kun je erop vertrouwen dat ai doet wat het moet doen? Of gaat het een eigen leven leiden? Wat het schandaal van Cambridge Analytica ons al leerde: ai is nu niet het probleem, maar de personen die het systeem bedienen wel. Manipulatie ligt op de loer. Deze markt ontwikkelt zich zo snel, dat een pas op de plaats nodig is. Bedrijven zullen heel transparant moeten zijn. Je moet je klanten vertellen dat je ai gebruikt, en leg ook uit waarvoor. Alleen dán kun je vertrouwen opbouwen, en verantwoord ai gebruiken. Deze transparantie moet ervoor zorgen dat ai zich niet de verkeerde kant op ontwikkelt.
De mogelijkheden van ai zijn legio; dit is het moment om de perfecte virtuele assistent te creëren voor jouw organisatie. Ontdek in deze podcast in dertig minuten welke impact ai op jouw business heeft en hoe je de eerste stappen zet.