Met discolicht, muziek, hostessen en drankjes trok een trein met ruim honderd toplui uit de technologiesector van Gent naar Antwerpen om Flanders Technology & Innovation op gang te trekken. Het deed mij denken aan de jaarlijkse Telindus-treinrit van Brussel naar Oostende waar tijdens een conferentie de jongste technologie en tendenzen werden getoond, zonder discolicht of wufte dames.
De uitnodiging, waarin sprake was van 315 meesporende ceo’s en ondernemers, was op zich al best vreemd. De treinreizigers waren uitgenodigd voor ‘een persconferentie’ van minister-president Jan Jambon in het Centraal Station van Antwerpen, gevolgd door een korte walking lunch. Ze werden aangemaand om het event zoveel mogelijk te delen via social media, ze moesten absoluut het @FTI kanaal taggen én zeker de aftermovie delen. Dat ondernemers zich zo door politici aan het handje laten nemen is inderdaad ongewoon in Vlaanderen. Zou deze uitgelaten familie-uitstap ook betaald zijn met het budget van 12 miljoen euro dat uitgetrokken is voor Flanders Technology & Innovation? Of komt het uit een ander consultancypotje?
Bombarderie
Kijk, ik ben geen tegenstander van FTI, integendeel zelfs, maar moet dat met zoveel bombarderie gepaard gaan? Hoe anders verliep de jaarlijkse Telindus-uitstap met de trein naar het casino van Oostende. Die trein was niet bestickerd zoals de ‘FTI Express’. Aan boord zaten partners, medewerkers en doorverkopers, niet voor een persconferentie, maar voor een heuse conferentie waar diverse netwerkaspecten en technologische innovatie werden getoond. Ik herinner me dat er de opportuniteit van videoconferentie werd geshowd toen dat begrip nog uitgevonden moest worden. Het was een volledige dag gevuld met informatie, van social media was nog geen sprake. De treinreis terug verliep altijd wel leutig want toenmalig Telindus-topman John Cordier liet altijd wel enkele bakken Stella aanrukken (wat na enige tijd wel weer werd afgeschaft).
Het waren alleszins spraakmakende events. Ik hoop dat Flanders Technology & Innovation dat ook mag worden. Het zal dan toch over inhoud moeten gaan, niet over de verpakking. Anders kunnen we wel fluiten naar ‘het toonaangevende Vlaanderen dat de waan van de dag overstijgt’ (dixit Jan Jambon).